Opgradering af terminaler på ventemusik
Anlægsarbejder: Kunderne kommer til at vente til efteråret 2011, før opgraderingen af kombiterminalerne i Høje Taastrup og Taulov er fuldført.
Af Lars Lassen
Den længe ventede opgradering af de nedslidte kombiterminaler i Høje Taastrup og Taulov står på Finansloven for 2010. Men de første spadestik bliver formentlig først taget efter nytår. Dermed kommer kunderne og operatøren DB Schenker Rail Scandinavia til at væbne sig med en god portion tålmodighed.
- Der har været megen turbulens om kombiterminalernes organisering. Derfor var det glædeligt, at der sidste år blev opnået en fælles forståelse mellem os, politikerne og kunderne om hvordan terminalerne skal udvikles. Der blev også afsat midler på finansloven til den stærkt tiltrængte opgradering. Så er det bare død-ærgerligt at vi ikke kommer ud over stepperne. Halvdelen af året er snart gået, men der er ikke flyttet så meget som en enkelt skovlfuld jord, siger adm. direktør Stig Kyster-Hansen.
Efteråret 2011I Banedanmark erkender projektchef Preben Jørgensen, at udvidelsen af kombiterminalerne formentlig først går i gang i starten af 2011.
- DB Schenker Rail ønsker forståeligt nok, at udvidelsen var gennemført i går. Men det er en ganske omfattende proces og udvidelsen er formentlig først gennemført i løbet af efteråret 2011, siger Preben Jørgensen.
Han oplyser, at Banedanmark forventer at blive færdig med en beskrivelse af hele det tekniske grundlag for projekterne her i juni. Der er blandt andet foretaget opmålinger og boreprøver, for at klarlægge undergrundens beskaffenhed.
Tidsforløb- Så kan vi gå i gang med en egentlig projektering efter sommerferien. Vi skal blandt andet gennemføre en optimering af detaljerne i projekterne i samarbejde med DB Schenker Rail, før vi kan afslutte projekteringsfasen. Herefter skal projekterne sendes i udbud og da arealerne er forholdsvis bløde og har et højt vandindhold, så er det næppe muligt at gå i gang med anlægsfasen før en gang i det nye år. Derfor vil den nye belægning og de nye spor ikke være klar til brug før på den anden side af sommerferien næste år, siger Preben Sørensen.
Han oplyser, at det ikke er sikkert, at udvidelsen af kombiterminalerne i Taulov og Høje Taastrup får samme tidsforløb.
I Taulov ligger der allerede nogen undersøgelser af undergrunden fra tidligere. Det kan betyde, at udvidelsen i Taulov står færdig før Høje Taastrup.
- Forventningen er, at vi først bliver færdige næste efterår. Præcist hvornår de kan tages i brug er endnu for tidligt at sige noget om, siger Preben Sørensen.
Tiltrængt løftOpgraderingen af kombiterminalerne står meget højt på DB Schenker Rail Scandinavias ønskeliste, fordi det vil rydde alvorlige kapacitetsproblemer af vejen.
- I forbindelse med genforhandlingen af vores lejeaftale, så er der indgået en aftale om opgradering af kombiterminalerne i Høje Taastrup og Taulov. Det vil gøre dem mere anvendelige. De er bygget til meget høj omsætning af gods, hvor tingene går ind og ud af terminalerne med det samme. Her har vi måttet erkende – specielt i Høje Taastrup – at vi kun kan få vækst, hvis terminalerne også kan fungere som et stort containerdepot. Derfor er der behov for mere opstillingsplads – det er et meget vigtigt element i aftalen om opgradering, forklarer direktør i DB Schenker Rail, Stig Kyster-Hansen.
Han vurderer, at opgraderingerne i løbet af kort tid vil generere så meget ny trafik, at kombiterminalerne - der har kørt med ret store underskud i en lang årrække – kommer til at køre med overskud.
- Her har vi lovet – og det står jeg ved – at kanalisere et sådant overskud tilbage i form af lavere takster på kombiterminalerne, netop for at skabe en bedre platform for godsbanetrafikken i Danmark. Vi ønsker ikke at tjene penge på kombiterminalerne. Vi er et transportselskab, der skal leve af at køre gods på jernbanen. Kombiterminalerne skal understøtte vores kerneaktivitet, siger Stig Kyster-Hansen.
Det er især den høje husleje, som DB Schenker Rail Scandinavia betaler til Banedanmark (tidligere til DSB), der gør det vanskeligt at få plus på driften af terminalerne. En væsentlig højere omsætning vil sikre en rentabelt drift. Det vil desuden gavne terminalernes – og dermed godsjernbanens – konkurrenceevne.
Ny trafikEt eksempel på, hvorfor ekstra oplagsplads på kombiterminalerne er så vigtigt, er det nye og succesrige produkt, som DB Schenker Rail Scandinavia startede i foråret 2009 i samarbejde med APM Terminals i Århus.
Tidligere sejlede containere fra Asien typisk til Bremerhaven, hvor de så gik videre med feederskib til containerterminalen i Københavns Frihavn. Herfra gik containerne så videre på lastbil ud til de store distributionscentre på vestegnen, hvor de bliver tømt. De tomme containere bliver kørt tilbage til Frihavnen, mens varerne bliver kørt ind til byen i lastbiler og varebiler.
- Nu har vi lavet et produkt, hvor nogen af de store containerskibe anløber containerterminalen på Århus Havn. Containerne går videre herfra på tog til Høje Taastrup, hvor de tømmes på centrallagrene, inden de køres i bil ind til butikkerne inde i byen. Det sparer København for rigtigt meget tung trafik, hvilket er helt i tråd med de politiske ønsker om mindre trafik og bedre miljø, siger Stig Kyster-Hansen,
- Men hvis den trafik skal fungere optimalt, så skal være et sted at stille de tomme containere, og derfor har vi brug for væsentligt mere plads til opmagasinering af containere i Høje Taastrup.
Containerruten fra Århus til Høje Taastrup kører i dag tre gange om ugen.
- De er helt fyldt op og derfor håber vi på at kunne øge trafikken til fire ugentlige ture.
Kombiterminal i KøgeStig Kyster-Hansen vurderer, at opgraderingen af kombiterminalerne i Høje Taastrup og Taulov vil dække behovet i Danmark mange år frem i tiden. Derfor fraråder han fortsat oprettelsen af en konkurrerende terminal i forbindelse med anlægget af den ny jernbaneline fra København over Køge til Ringsted.
- Jeg vil advare politikerne mod, at man investerer i en mega-terminal ved Køge, der kommer til at stå gabende tom i de næste 20-30 år. Min erfaring viser helt klart, at godset ikke kommer dalende ned fra himlen, bare fordi der er en kombiterminal. Det er meget mere kompliceret end som så. Vi har kapaciteten i Høje Taastrup, der nu bliver udbygget med et til to ekstra spor og op til 60.000 kvadratmeter ny oplagsplads for omkring 40 mio. kroner. En helt ny kombiterminal ved Køge vil koste et astronomisk beløb, som jeg ikke kan se der er nogen samfund økonomiske idé i, slutter Stig Kyster-Hansen.