København-Århus på en time
Ny undersøgelse viser, at en Kattegatbro vil revolutionere det danske arbejdsmarked markant.
En aldrende Søren Pilmark, der fortæller en lilla dukke, at man nu kan komme fra København til Århus på en time. Det kan blive fremtidens reklame for DSB, hvis Kattegatbroen bliver en realitet, konkluderer ny undersøgelse, ifølge Ingeniøren.
Konklusionen er resultatet af en undersøgelse, som Grontmij Carl Bro og Damvad har udført for Kattegatkomiteen, der arbejder for en broforbindelse mellem Århus og København.
Chefkonsulent hos Grontmij Carl Bro, Brian Gardner Mogensen, siger til Radioavisen, at en Kattegatbro vil revolutionere det danske arbejdsmarked markant:
- Det skal forstås på den måde, at med en fast forbindelse over Kattegat, vil det være muligt at bo i Østjylland og arbejde i København eller omvendt.
Hellere Kattegat end FemernHos Frie Danske Lastbilvognmænd mener FDL-bladets redaktør, Preben Skjøth, at pengene hellere skule bruges på en Kattegatforbindelse end en bro over Femern Bælt.
- Hvis ikke visse trafikpolitikere havde haft så pokkers travlt med at hoppe med på den intellektuelle bølge og stemt ja til prestige-projektet med den faste forbindelse over Femern, havde chancen for at man inden for ganske få år kunne iværksætte byggeriet af en fast forbindelse over Kattegat været stor, skriver han i en kommentar.
- Når vi i FDL hele tiden har fastholdt, at en fast forbindelse over Kattegat er vigtigere end en mega kostbar transit-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, er det fordi det ikke alene er mere logisk, men i sandhed også mere samfunds-økonomisk. For det første vil det reducere transporttiden mellem Jylland og Sjælland. For det andet vil det gøre trafikken over Storebælt mindre sårbar. For det tredje vil det i den grad kunne aflaste trafikken tværs over Fyn og op gennem Jylland, skriver Skjøth, der også peger på, at det reducere forureningen ganske betydeligt.