23948sdkhjf

Atlantic Airways: Bølgegang i Atlanten

Færøerne: Det kræver en fast hånd at lede et luftfartsselskab med et hjemmemarked på kun 50.000 mennesker.

Færøerne: Det kræver en fast hånd at lede et luftfartsselskab med et hjemmemarked på kun 50.000 mennesker.



Af Herbert Nielsen

En fast kurs er grundbetingelsen for det færøske selskab Atlantic Airways. Opgaven er naturligvis ikke blevet lettere under den aktuelle økonomiske krise og en anden sten på vejen er, at Færøernes Vagar Lufthavn fortsat kun har en landingsbane på 1500 meters længde. Det betyder, at Atlantic Airways er henvist til at beflyve sine ruter med fly af begrænset størrelse og vægt.

Det med størrelsen er måske til at leve med, for måske passer antallet af stole nogenlunde - i hvert fald uden for højsæsonen. Det er muligvis værre med begrænsningen i vægt, for med fyldte passagersæder og normal bagagemængde bliver der ikke megen plads tilovers til fragt og post.

Fokus på kerneforretningen

- Vi afsluttede i maj vores kontrakt med SAS, hvor vi fløj med BAe 146 fly til opfyldning af tomrummet efter de groundede Q400 fly. Dertil kommer at chartermarkedet også er meget trængt, og det har ellers også været en indtægtskilde for os, siger Magni Arge, Atlantic Airways’ administrerende direktør.

Alt i alt betyder det, at Atlantic nu koncentrere sig på sit kerneområde, der er trafikken mellem Færøerne og først og fremmest København samt enkelte andre europæiske destinationer.

- Men i lyset af det faldende forretningsunderlag er vi nu i færd med at skære vore flyflåde til. Det vil sige, at vi har afleveret én BAe146 og snart endnu én, hvilket giver en flåde på fem fly – passende til at opretholde vores kernetrafik.

Fremtiden

Atlantic Airways har afgivet ordre på en Airbus A319, der efter planen skal leveres i udgangen af 2011 – det vil sige samtidig med at Vagar Lufthavns udbygning af en ny passagerterminal samt forlængelse af landingsbanen til 1600 m er fuldført.

- Airbus-flyet er klart mere effektivt og dermed besparende i brændstof. Til gengæld er vore nuværende fly jo stort set afskrevet, så vi får i stedet en finansieringsbyrde med det nye fly. Alligevel ser vi frem til denne afgørende fornyelse af vores flykapacitet, siger Magni Arge. Fragt og post er også vigtig for Atlantic Airways:

- Vi ser nu en opbremsning af faldet i fragtmængderne, og det fylder os med en forsigtig optimisme for resten af 2009. Til gengæld går det svagt med posten, der fylder næsten lige så meget hos os. Men i alle fald er mængderne af fragt og post jo en afspejling af det økonomiske klima, så vi kan bare håbe på, at det går fremad igen, siger Magni Arge.

- Heldigvis er der lys forude – men endnu kan det jo gå til hvilken side som helst…

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.17