Markedsandele i krævende luftfragtsmarked
Den globale krise inden for luftfragt har ramt hårdt – også i Danmark, hvor mængderne er faldet med omkring 30 procent i 2009.
Af Herbert Nielsen
Men alligevel er Lufthansa Cargo fortrøstningsfuld:
- Vi ser visse tegn på opbremsning her hen mod slutningen af 2009, og vi har faktisk været i stand til at øge vores markedsandel med omkring 2,5 procentpoint, siger Kay Wichmann, Lufthansa Cargo’s chef for Norden og Baltikum, fra sit kontor i Stockholm.
- Det danske marked er krævende og meget heterogent – præget af mange små og mellemstore virksomheder. Men det betyder også, at der er brancher, der har klaret sig godt selv i disse vanskelige tider. Det gælder for eksempel de mange danske virksomheder inden for den farmaceutiske industri. Og det er virksomheder, der er stærkt afhængige af lufttransport af deres varer til det globale marked. Virksomheder, der er så at sige ”krise-resistente”, siger Wichmann.
Lufthansa Cargo glæder sig også over, at den danske krone har været ret stabil og stærk gennem hele perioden. Lufthansa har derfor ikke som i visse andre markeder haft problemer med valutaomveksling.
- Men selvfølgelig har vi i Danmark som overalt mærket den stærke konkurrence og de medfølgende voldsomt faldende luftfragtrater. Det gør det til en krævende opgave at gøre gode forretninger. Der er jo også det særkende ved Danmark i nordisk sammenhæng, at landet ligger ganske tæt ved kontinentet. Og dermed er der relativt kort til de store konkurrerende trafik-knudepunkter i Europa – en faktor, der øger konkurrencen voldsomt, siger Kay Wichmann. Men det ser altså ikke så dårligt ud endda.