23948sdkhjf

Lastbiler i skudlinjen

Det kan ellers være, at der er blevet skudt med skarpt i de seneste uger og det er igen lastbilerne, der har været i sigtekornet: Den ene dag var der forslag om overhalingsforbud og næste dag bød på flere miljøzoner.

Det kan ellers være, at der er blevet skudt med skarpt i de seneste uger og det er igen lastbilerne, der har været i sigtekornet: Den ene dag var der forslag om overhalingsforbud og næste dag bød på flere miljøzoner.



Af Gwyn Nissen

Det var socialdemokraten Kim Andersen, der i nogle få dage holdt lastbilerne i motorvejens inderste spor, men folketingspolitikeren havde ikke held med sit forslag – og heldigvis for det.

For selvfølgelig skal lastbilchauffører vise hensyn i trafikken – måske endda mere end andre, for at slippe for de endeløse anklager - men motorvejen er til for alle. Ikke kun for privatbilister, der kører 130 km/t i overhalingssporet. Der er ingen, der har mere ret til motorvejen end andre, bare fordi de kan køre hurtigere.

Vel kan det være et irritationsmoment, at den ene lastbil overhaler den anden, mens man selv gerne vil fremad. Men med mindre der er tale om en elefant-overhaling over flere kilometer, så tager en almindelig overhaling ikke lang tid. Så træk vejret og slap af – du har vel ikke engang tabt et minut på manøvren.

Knapt havde politikerne prøvet at skubbe lastbilerne af motorvejen, før der blev sat forhindringer i vejen for dem i byerne. Miljøministeren lægger op til flere miljøzoner i de danske provinsbyer. Fint nok for miljøet, men altså noget af en udskrivning for den lokale vognmand, der skal have monteret filter på lastbilen.

Derfor skal der også følge penge med – den næsten tomme tilskudspulje skal fyldes op, så også provinsens vognmænd kan få hjælp til at eftermontere partikelfilter.

Men vigtigst af alt, så har transportbranchen – især vognmændene – brug for ro. Drop heksejagten og giv branchen den anerkendelse, den har fortjent:

Det er nemlig transportbranchen, der i bogstaveligste forstand holder samfundet kørende.

gn@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.906