DI vil planlagte konkurser til livs
Det er ulig konkurrence, når konkursramte virksomheder genopstår i ny forklædning, mener DI Transports direktør Michael Svane.
Det er ingen skam at gå konkurs. Men når nedturen ligefrem er planlagt, og alt er forberedt til en snarlig genopståen under nyt navn, så er det lige kreativt nok. DI Transport vil derfor disse planlagte konkurser til livs.
Direktør Michael Svane peger på, at DI Transport har fået en del henvendelser fra medlemskredsen, hvor forargelsen over de planlagte konkurser er stor.
- Det, der hidser folk op er, at man lader sin virksomhed gå ned, mens man i god tid har stiftet et nyt selskab, som søger godskørselstilladelser. Herefter ser man typisk, at det er de samme biler med det gamle navn, der kører videre. Med tiden begynder elementer af det gamle navn at dukke op - og vupti, så kører det nye selskab i det gamle navn, med det samme materiel og de samme bagmænd – blot har de fået barberet en stor gældspost væk, som er blevet tørret af på andre, siger Michael Svane.
Han peger på, at han ikke ser en konkurs som diskvalificerende. Der kan således være tale om ”undskyldelige forhold”, der ligger bag konkursen og i disse tilfælde ”skal en vognmand selvfølgelig have mulighed for at rejse sig igen”, mener Svane.
Men DI Transport har hen over sommeren fulgt en række konkurs-sager, som Michael Svane mener, er kritiske og uetiske.
- De, der overlever i denne økonomisk turbulente tid, er de virksomheder og virksomhedsledere, som evner at tilpasse sig. Evner man ikke det, men kører bare ukritisk derud af, så kan man stille spørgsmålstegn ved, om det er den slags vognmænd vi vil samle på i branchen.
Brev til styrelsenDI-direktøren har derfor sendt et brev til Færdselsstyrelsens direktør, Henning Christiansen, hvori han beder om en samtale med styrelsen.
- Det er ikke nogen kritik af Færdselsstyrelsen, men vi vil se, hvor langt vi kan komme, når det gælder udstedelsen af tilladelser, siger Michael Svane, der erkender, at det svært for Færdselsstyrelsen at se, hvem der gemmer sig bag virksomheders ansøgninger, når formalia ellers
Læs mere i det seneste nummer af Danmarks Transport-Tidende.