Bak op om transporterhvervet
Stor imagekampagne til 20 millioner kroner skudt i gang.
Interne kampagner, reklamefilm, annoncer, kasketter, casting og kampagneavis er nogle af ingredienserne i landets hidtil største imagekampagne for landevejstransporten. Kampagnen er kørt i stilling og præsenteres i disse dage for blandt andet medlemmerne af International Transport Danmark, som i foråret 2008 besluttede at afsætte 20 millioner kroner til kampagnen.
Siden er det lykkedes ITD/FDE at samle de førende aktører i branchen. Foruden ITD/FDE er Dansk Transport og Logistik, DI Transport, Danske Speditører og ATL afsendere af kampagnen, mens 3F og Transportministeriet bakker op om projektet.
Kampagnes første del er internt rettet mod branchen selv. Et af omdrejningspunkterne i kampagnen bliver således en film, som skal bruges som tv-reklame. Filmen er omdrejningspunkt for en række aktiviteter. Blandt andet skal chauffører og vognmænd være med i filmen og derfor er organisationerne gået i gang med at rekruttere folk fra branchen. Der gennemføres blandt andet en rigtig casting, for at finde ”skuespillerne”.
Når filmen vises til april næste år, går kampagnen fra at være intern til at være ekstern rettet mod den bedre offentlighed.
Ved at gå ind på hjemmesiden www.lastbiltransport.dk kan alle bakke op om kampagnen – Holder DK kørende – og der er mulighed for at vinde Le Mans-billetter, Ipod-touch, kro-ophold og kasketter.
I en kommentar på hjemmesiden, siger transportminister Lars Barfoed:
- Jeg er glad for, at ITD i samarbejde med transporterhvervets organisationer har igangsat kampagnen, der bidrager til at skabe synlighed om lastbilerhvervets betydning. Det fortjener erhvervet og de mange medarbejdere, der dagligt bidrager til, at Danmark har et ry som et af de bedste lande i Europa, når det drejer sig om distribution af gods og varer.
Læs mere i det seneste nummer af Danmarks Transport-Tidende.