23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Statsgaranti redder Hapag-Lloyd

Containerrederiet Hapag-Lloyd får en statsstøttet saltvandsindsprøjting på 1,2 milliarder euro.

Containerrederiet Hapag-Lloyd får en statsstøttet saltvandsindsprøjting på 1,2 milliarder euro.

Bestyrelsen i den statslige tyske erhvervsfonds har tildelt det Hamborg-baserede containerrederi Hapag-Lloyd et lånegaranti på 1,2 milliarder euro – godt 9,1 milliarder kroner.

Det skriver TTN’s tyske søsterorgan DVZ i dag.

” Wirtschaftsfonds Deutschland” er en statslig fond, der skal hjælpe tysk erhvervsliv gennem finanskrisen. Fonden råder over 100 mia. euro og dermed har Hapag-Lloyd nu sat sig på mere end en procent af midlerne i det statslige lånegarantiprogram.

Statsgarantien til det kriseramte containerrederi træder dog først i kraft, når det underudvalg under Forbundsdagens finansudvalg er blevet informeret om garantien.

Hapag-Lloyd ejes af den tyske rejsegigant TUI, der besidder 43 procent af aktierne, mens de resterende aktier ejes af det såkaldte Albert Ballin-konsortium, der blandt andre har bystyret Hamborg, HSH Nordbank og den schweiziske logistikentreprenør Klaus-Michael Kühne i ryggen.

Ejerkredsen skal have lovet at tilføre egenkapitalen i det kriseramte rederi en kapitalforhøjelse på godt 900 mio. euro.

Spareplan

Hapag-Lloyd gennemgår i øjeblikket et kraftig sparerunde, hvor der alene i Tyskland afskediges omkring 120 af rederiets 1100 ansatte i hjemlandet. Samlet set skal der spares 600 mio. euro.

Den tyske statsstøtte har sammen med lignede tiltag i en række EU-lande vakt kraftige protester fra rederiforeninger i blandt andet Skandinavien og Storbritannien, hvor der traditionelt er en stærkere principiel modstand mod statslig støtte til private virksomheder, fordi det virker konkurrenceforvridende.

Danmarks Rederiforning vil sammen med søsterorganisationer i Norden og Storbritannien klage til EU-Kommissionen, for at få bremset de statslige støtteprogrammer i eksempelvis Tyskland og Frankrig.

Hvis den danske stat skulle matche den tyske statsgaranti til Hapag-Lloyd, så vil det alene kræve en lånegaranti på 36-38 mia. kroner. Det er meget tæt på de godt 40 milliarder kroner, som den danske stats har stillet i forbindelse med opførelsen af den faste forbindelse over Femern Bælt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|