23948sdkhjf

Flere miljøzoner på vej

Miljøministeren vil tillade flere byer indfører miljøzoner – hvis de kan påvise, at de ikke overholder EU’s krav til luftkvalitet.

Miljøministeren vil tillade flere byer indfører miljøzoner – hvis de kan påvise, at de ikke overholder EU’s krav til luftkvalitet.



Det skriver morgenavisen Jyllands-Posten, der oplyser at miljøminister Troels Lund Poulsen er på vej med en lovændring, der gør det muligt for flere byer end de nuværende fire, at indføre miljøzoner.

Kravet er dog at byerne kan påvise et reelt luftforureningsproblem ved luftforureningen i perioder skal overstige EU’s grænseværdier på området.

Det mener flere byer i provinsen, at de kan – blandt andet Randers, hvor borgmester Henning Jensen (S) står klar til at indføre en miljøzone.

Han henvendte sammen med kolleger fra Kolding, Fredericia, Vejle, Horsens, Silkeborg i et brev tl miljøministeren med ønsket om at få lov til at indføre miljøzoner.

I Dansk Transport & Logistik giver miljøministerens planer anledning til bekymring.

- Hvis Kommunerne kan dokumentere, at grænseværdierne er overskredet, skal der gøres et eller andet. Men vi har hele tiden forstået ideen med miljøzonerne sådan, at de nyeste og mindst forurenende lastbiler skulle bruges der, hvor der bor rigtig mange mennesker og der er mest forurening, mens de ældre biler skulle bruges, hvor det ikke berører så mange mennesker, siger cheføkonom Ove Holm, DTL, til Jyllandsposten.

I første omgang vil kommunerne i provinsen kun få lov til at stille krav om partikelfiltre på lastvogne og busser. Først når kommunerne kan dokumenterer, at det ikke har bragt luftforureningen ned under grænseværdierne, kan det komme på tale at tillade krav om partikelfilter på varebiler med dieselmotor fra før 2002 og varebiler med benzinmotor med motorteknologi fra før 1995, sådan som Københavns og Frederiksberg Kommuner netop har fået lov til.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063