23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Opposition kritiserer miljøzoneforslag

Miljøminister Troels Lund Poulsens forslag om krav om partikelfilter på ældre varebiler i miljøzonen i hovedstaden møder kritik, der blandt andet ønsker skærpede krav til lastbiler.

Miljøminister Troels Lund Poulsens forslag om krav om partikelfilter på ældre varebiler i miljøzonen i hovedstaden møder kritik, der blandt andet ønsker skærpede krav til lastbiler.

Det kniber gevaldigt med at overholde EU-normerne for luftkvaliteten i København og Frederiksberg Kommuner, selv om miljøzonen i hovedstaden siden forrige år har krævet partikelfilter på alle ældre lastvogne. Derfor vil miljøminister Troels Lund Poulsen nu udvide betingelserne for at køre i miljøzonen til at omfatte varebiler.

Helt konkret vil det betyde, at der vil blive stillet krav om katalysatorer på benzinvarebiler ældre end 1995 og partikelfiltre på dieselvarebiler ældre end 2002.

- Jeg er rigtig glad for, at vi nu tager et vigtigt skridt mod det mål vi satte op i luftstrategien sidste år: Ren luft til alle. Da vi lavede de første miljøzoner aftalte vi, at det skulle være muligt at sætte ind over for varebiler. Det gør vi nu. Samlet set betyder regeringens indsats, at partikelforureningen fra trafikken blive mere end halveret i de største byområder fra 2006 til 2011, hedder det i en udtalelse fra miljøministeren.

Kravene forventes at berøre ca. 14.000 af de ældste varebiler i Københavnsområdet. Det skønnes, at det vil reducere dødeligheden i hovedstadsområdet med 500 leveår i de kommende år.

Der indføres samtidig krav om partikelfilter på alle nye taxaer. De fleste dieselbiler i taxa-klassen har i dag partikelfilter som standard.

Skrappere krav til lastbiler

Formelt er det kun kommuner i byer, der har problemer med at overholde EU-normerne for luftforurening, der kan udvide miljøzonekravene til at opfatte varebiler. Det betyder, at det reelt kun bliver aktuelt i hovedstaden.

Oppositionen kritiserer forslaget for at være uambitiøst.

I SF, Socialdemokratiet og Det radikale Venstre ønsker man, at kravet også skal gælde for ældre personbiler med dieselmotor. Desuden ønsker man at alle kommuner skal have lov til at indføre miljøzoner – ikke som nu kun København, Frederiksberg, Aalborg, Odense og Århus.

Endelig mener flere partier, at kravene til partikelfiltrene på lastvogne skal skærpes yderligere, blandt andet ønsker man at SCR-katalysatorer gøres obligatoriske, fordi de angiveligt er bedre til at rense udstødningsgasserne for de skadelige kvælstofoxider.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.08|instance-web03