23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Godt gang i salg af partikelfiltre

Lavmands går efter at finde det rigtige filter til kundens behov.

Lavmands går efter at finde det rigtige filter til kundens behov.

Af Finn Bjerremand

Lavmand’s Last & Karosseri A/S har udvidet produktsortimentet på miljøsiden. Det er sket ved at virksomheden har fået agentur for to kendte mærker inden for partikelfiltre.

Direktør og ejer Per Lavmand har set, at der er et stort behov de kommende år for at levere nye partikelfiltre til tunge køretøjer, som skal køre inden for miljøzoner og f.eks. i Tyskland, hvor der betales maut efter vognens miljønorm. Men også herhjemme: Miljøzoner er allerede indført i København, Frederiksberg og Aalborg kommuner og næste år følger både Århus og Odense kommuner trit.

Samtidig kommer der til næste år skærpede emmisionskrav i miljøzonerne.

Med den store flåde af Euro 3 klassificerede lastvogne, som ikke bare lige kan skiftes ud, vil der være et stort behov for at kunne levere partikelfilter, som bl.a. kan få vognens miljøklasse til at hoppe en tand op ad.

- Der er allerede rigtig godt gang i salget af dieselpartikelfiltrene, siger Per Lavmand.

De to filtermærker som Lavmands tilbyder, er henholdsvis Eminox og Purefi. Eminox kommer fra Europas største filterproducent, som også leverer mange systemer til førstegangslevering på nye lastvogne.

Eminox CRT partikelfilter anvender en katalysator til at afbrænde sodpartiklerne og benytter således ikke nogen former for additiver. Eminox er en god løsning til lastvogne, som kan holde en temperatur på over 300 grader i udstødningen og samtidig udmærker mærket sig ved at have løsninger der passer til mange forskellige lastvogne.

Purefi er et dansk produkt fremstillet hos danske underleverandører og partikelfiltrene kan klare temperaturer helt ned til 180 grader. Producenten anvender to teknologier: et aktivt og et passivt filtersystem.

Det aktive system er velegnet til lastvogne, hvor motoren ikke er belastet hele tiden og udstødningen derfor ikke bliver så varm, f.eks. renovationsvogne, kranbiler og lignende køretøjer, som har megen tomgangskørsel.

Purefi er eneste producent, der tilbyder, at additivet tilsættes i takt med dieselforbruget. Det klares ved hjælp af et elektronisk doseringsanlæg, som tilsætter den korrekte mængde direkte i dieseltanken efter hver brændstofpåfyldning.

Datalogning

- Inden vi leverer en løsning med et partikelfilter, laver vi en såkaldt data-logning, der er en analyse af vognens udstødning over en periode på 3 til 5 dage med normalt kørselsmønster. Denne logning er gratis, og ud fra den kan vi så vælge den rigtige løsning til lige netop den pågældende vogn, siger Lavmand. Det er specielt forhold som modtryk og temperatur i udstødningen, der er fokus på.

Ud over monteringen af filteret, tilbyder Lavmand’s også at servicere filtrene på hovedkvarteret i Ringsted eller i afdelingerne i Kvistgård og Ejstrupholm.

Alternativt kommer Lavmands ud til kunden med Filter-Bussen og udfører service på stedet.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01