23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Krones revolution

Easy Tarp er presenningsløsningen til de vognmænd, der skal laste ud og ind af siden.

Easy Tarp er presenningsløsningen til de vognmænd, der skal laste ud og ind af siden.

Af Finn Bjerremand

Eco Liner er navnet på Krones nye gardintrailerversion, som skal gøre livet lettere for godstransport på landevej – især når der skal lastes ind fra siden.

Den nye trailerversion fra Krone er uden sidestykke den største nyhed siden introduktionen af gardintraileren som afløser for den tidligere TIR-trailer.

Når først kunderne får øjnene op for den unikke åbne- og lukkemekanisme til gardinerne i siderne, vil det give konkurrenterne noget at tænke på.

Det var jo allerede et kæmpeskridt, da den nuværende generation af gardintrailere afløste de gamle TIR-trailere med sider og toldsnor. Jeg kan huske hvordan man tilbage i 70’erne og 80’erne talte om, at der måtte kunne laves noget, der var bedre end løsningen med TIR-presenningen. Men dengang rystede mange på hovedet: TIR-presenningen var den eneste gangbare løsning, fordi man hele tiden skulle kunne plombere ladet, når man kørte fra et land til et andet.

Så begyndte de første gardintrailere at dukke op i anden halvdel af 80erne, og da det indre marked for alvor trådte i kraft og grænserne forsvandt mellem EU-landene blev det pludselig fremtidens løsning.

Det bliver bedre

Men det er nok de færreste, der har drømt om, at det skulle blive endnu bedre. Den store tyske køretøjsproducent Bernard Krone har dog taget skridtet fuldt og ramt lige i centrum med den nye løsning, Easy Tarp presenningen.

Den har nemlig kun fire stropper på hver side, og dem skal chaufføren ikke engang åbne enkeltvis. Chaufføren kan nemlig nøjes med et tryk på en knap på forsmækken. Så enkelt kan det gøres. Herefter kan gardinsiden skydes frem eller tilbage som sædvanlig. Når der skal lukkes igen, trækkes presenningen på plads og strammes til i hver ende. Chaufføren skal blot tjekke om de fire stropper er nogenlunde på plads, herefter aktiverer han igen knappen i forenden og traileren lukkes til.

Det virker

Trans Inform har haft lejlighed til at teste systemet, og resultatet er, at det virker helt efter hensigten.

Bernard Krone gør opmærksom på, at tid er penge, og det derfor er vigtigt at det går hurtigt med at åbne og lukke siden på en trailer. Med Easy Tarp klares det på ganske få minutter og dermed betydelig hurtigere end med dagens gardintrailere.

Kører et sættevognstog rundt mange forskellige steder og distribuerer varer ud af siden – tilmed måske under tidspres - så er Eco Liner med Easy Tarp den helt rigtige løsning.

Eco forpligter

Navnet Eco forpligtiger ligeledes, så Krone-traileren er forsynet med skørter hele vejen rundt, hvorved luftmodstanden reduceres med et reduceret brændstofforbrug til følge.

Krone Eco Liner er bygget med et BPW akselaggregat med tre BPW Eco aksler i 9 ton-klassen og akslerne er ophængt i BPW Airlight luftaffjedring, mens bremsesystemet er Krone-standard med EBS-anlæg og RPS (ESP på trailere).

Trailerentypen leveres i to forskellige versioner: Easy Tarp, der udelukkende omfatter overbygningen med Easy Tarp presenningen på en almindelig Krone Profiliner chassis og Krone Eco Liner som også har de føromtalte skørter på undervognen.

Totalvægten kan leveres efter ønske med kingpintryk på op til 15 ton og trippelbogietryk på indtil 24 ton.

Bundkonstruktionen er som man kender det fra Profiliner med finerbund og multilock kantskinne.

Min bedømmelse af denne trailerversion er, at vi uden tvivl vil høre nærmere til denne type trailer og overbygning.

Når der igen bliver mere gang i trailersalget vil der nok være kunder som får øjnene op for både Easy Tarp løsningen og skørterne, som giver et lavere brændstofforbrug.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|