Scanias flagskib er tørstig, når der skal arbejdes hårdt. Minimal forskel på målingerne mellem Scania R620 og 164 580.
Af Finn BjerremandEt presset arbejdsprogram i forbindelse med distribution af foderstoffer rundt i landet og indsamling af korn fra landmændene i høstperioden kan aflæses på forbruget af diesel hos vognmandsfirmaet Flemming Brandt & Søn I/S i Jejsing.
Michael Brandt, der er anden generation i det sønderjyske vognmandsfirma, fik i forår leveret et komplet nyt foderstoftræk, som det hedder i fagsproget.
Vogntoget består af en ny treakslet Scania R620 i en Euro 5-udgave samt en ny treakslet påhængsvogn af mærket SVF (Skelhøje Vognfabrik). Både forvognen og påhængsvognen er opbygget med trevejs tippelad og halvhøje sider til transport af tipgods. Hos vognmandsfirmaet Brandt er foderstoffer og lignende bulkvarer, der transporteres mest af. Det er vel at mærke både i emballeret form på paller og løs form til at tippe af.
I 2001 fik vi lov til at se tallene på Michael Brandts daværende næsten nye Scania 164 med 580 hk motor, der er et identisk vogntog i forhold til den nye R620 og med samme arbejdsopgaver.
Trans Inform har nu fået udleveret forbrugstal på diesel og AdBlue for den nye Scania. Over en strækning på 20.212 km har vognen brugt 8475 liter diesel, mens forbruget af AdBlue over en målestrækning på 5798 km har været på 142 liter. Regnet ud på km/liter giver det 2,38 km/liter for diesel, mens AdBlue-forbruget ligger på 40,83 km/liter. Med et estimeret forbrug af AdBlue på alle 20.212 km fremkommer der et totalforbrug på 2,25 km/liter – heraf er AdBlue-forbruget 5,84 procent af dieselforbruget.
Michael Brandt fortæller til Trans Inform, at han bevidst har valgt at få den nye Scania leveret med en almindelig manuel betjent gearkasse, fordi Scanias Opticruise efter hans mening er for langsom og der alligevel skal benyttes koblingspedal ved igangsætninger og standsninger.
Det kan godt have betydning for brændstofforbruget i visse situationer - specielt hvis chaufføren er ved at være udbrændt efter en lang arbejdsdag og måske samtidig er presset af nye opgaver, der hele tiden venter.
Sammenligner vi forbrugstallene fra 2001 på Scania 164’ så kørte den 2,41 km/liter, der var målt over 20.000 km. Det er 0,03 km/liter længere, men altså kun en minimal forskel. Sammenligner vi med hele forbruget på R620 (diesel samt AdBlue) er forskellen på 0,16 km/liter diesel.