Generationsskifte med tro på fremtiden
Den nye ejer af Farre Karosserifabrik ser fortrøstningsfuld på fremtiden for den højt specialiserede virksomhed.
Af Finn Bjerremand
Midt i en krisetid har Farre Karosserifabrik gennemgået et generationsskifte, hvor Henning Christiansen har overtaget fabrikken efter Freddy Lund Jensen, der fortsat er driftsleder i virksomheden.
- Vi satser på specialopbygninger og vi vil stadig betjene vore mange trofaste kunder på bedste vis, hvor den rigtige kvalitet og den helt rigtige løsning for kunden er i højsædet, siger Henning Christiansen.
Virksomheden fortsætter med at producere og videreudvikle Farre glasfiberkassen, ligesom der også fremstilles standardprodukter og specialopbygninger efter gode håndværkstraditioner.
Farre Karosserifabriks kundesegment er en god blanding af vognmænd, autoforhandlere samt handels og produktionsvirksomheder, hvor samarbejdet med de forskellige lastvognsforhandlere er et vigtigt element.
- Derfor er vi heller ikke helt så hårdt ramt af den såkaldte finanskrise, og vi forventer at få en del nye ordrer ind i løbet af efteråret. Vi kan heldigvis også mærke en positiv tendens her efter sommerferien, hvor ordrer og forespørgsler er på vej op, siger den nye ejer.
Farre Karosserifabrik, der ligger centralt placeret i Østjylland mellem Silkeborg, Viborg og Århus, er dog i øjeblikket droslet lidt ned til i alt seks ansatte.
- Vi skal dog gerne op på et par stykker mere i løbet af efteråret, siger Henning Christiansen.
Virksomheden har med et værkstedareal på ca. 1500 kvadratmeter kapacitet til at der er en halv snes medarbejdere i sving - og der er plads til at udvide, hvis der skulle vise sig et behov for det.
SpecialeVirksomhedens speciale er alle mulige former for glasfiberkasser til alle tænkelige formål. Virksomheden har også bygget mange lad til distributionsformål, hvor vognmænd tilknyttet Danske Fragtmænd har været blandt de store kunder. Kasserne fra Farre er nemlig ofte udstyret med foldedøre i siden, en løsning der er meget populær og som muliggør transport af kolli i alle størrelser, selv om det er en lukket kasse. Der er dog ikke nogen stor efterspørgsel på dette produkt i den nuværende situation.
Nyt konceptLige nu er virksomheden ved at bygge en meget speciel opbygning til en fireakslet lastvogn, som skal anvendes i Sverige til distribution af flydende beton i en form for silo, hvor betonen kan holdes isoleret fra den hårde vinterkulde.
Et af de umiddelbare fremtidsprojekter for Farre Karosserifabrik er desuden udvikling af et nyt koncept, hvor færdige glasfiberlad inden for visse mål er færdige til levering med kort varsel til de mest gængse lastvognstyper. På den måde vil mange kunder kunne få eventuelle nye lastvogne hurtigere ud at køre.
Farre KarosserifabrikFarre Karosserifabrik har rødder tilbage til 1908, og er blevet drevet af tre generationer af familien Lund Jensen. I begyndelsen af 50’erne blev der bl.a. bygget førerhuse, som helt op i 60’erne var typiske på større lastvogne.
Da produktionen af førerhuse stoppede i 1966 begyndte virksomheden i stedet at producere lukkede kasser og i 1980 begyndte produktionen af glasfiberkasserne.
Den nye ejerHenning Christiansen har begge ben solidt placeret i både opbygger- og lastbilbranchen. Han er nemlig uddannet hos Øster Snede Ladfabrik i Hedensted, hvor han blev udlært i 1994 og hvor han efterfølgende var ansat i mange år.
Ved Lastas-koncernens opkøb af Øster Snede Ladfabrik var Henning Christiansen værkfører hos ladfabrikken. Siden fik han et tilbud fra en anden Lastas-virksomhed, nemlig salgsafdelingen for DAF lastvogne, hvor Henning Christiansen i de seks efterfølgende år var ansat som lastvognssælger.
fba@transinform.com