AMT har udviklet sin gardin- og maskin/blokvognstrailer i samarbejde med Tofra Specialtransport A/S.
Af Finn BjerremandMange specialmaskiner tåler i dag ikke at blive transporteret uden at være godt afdækket og det stiller større krav til blokvognstransportører, der ofte løber ind i en udfordring, når tungt grej skal dækkes fornuftigt af.
Samtidig er der hele returlæsproblematikken. Det er ofte svært at finde gods, som kan lastes på en åben maskintrailer og alternativet er at køre retur med en tom vogn.
Disse udfordringer har MTDK A/S i Randers taget op sammen med en af sine kunder, Tofra Specialtransport A/S i Horsens. Ved en fælles indsats har de to firmaer lavet en innovativ løsning, som dækker mange forskellige transportbehov.
MTDK A/S har således fornylig leveret en specialudviklet AMT gardin-, maskin- og blokvognstrailer til transport af store maskiner, drejebænke, CNC maskiner, trucks, traktorer, gummigeder – ja, alt hvad der skal være tildækket under kørsel og ikke kan være på en almindelig trailer.
Selve traileren er en 4 akslet nedbygget AMT-multitype trailer, der er udviklet og opbygget i samarbejde med Frank Henningsen fra Tofra Specialtransport A/S, der har fastsat kravspecifikationen til volume, lasteevne, funktionalitet, sikkerhed og lastemuligheder.
Ud fra disse specifikationer har MTDK´s ingeniører udviklet traileren, så den kan klare alle de ønskede opgaver.
FleksibilitetAMT-traileren er udstyret med fire BPW 10 tons aksler med tromlebremser, hvoraf de to bageste aksler er medstyrende med et udsving op til 22 grader.
Dækbestykningen med 205/65 R 17,5 gør det desuden muligt at holde den lavest mulige bundhøjde på 720 mm samtidig med, at man har en meget smidig trailer, der har en lille drejeradius.
Akslerne må med denne dækstørrelse kun belastes med 7100 kg pr. aksel, men med et stort hovedbolttryk på 18.000 kg og et samlet akseltryk på 24.000 kg giver det en god totalvægt på 42.000 kg på gule plader.
Traileren kan også køre som blokvogn med 60 km/timen. Det giver en større belastning på de små hjul på 7810 kg pr. aksel og med 20.000 kg hovedbolttryk giver det en tilladt blokvognstotalvægt på 51.240 kg.
Blokvognen kan også bruges til transport gennem Tyskland, idet der er foretaget en TÜV-opmåling i Kiel og udfærdiget et §70 dokument.
Gode indvendige målAMT-traileren kan laste gods med en højde på op til 3,55 meter, længde på op til godt ni meter og en bredde på 3,5 meter.
Den indvendige volume er uden brug af hævetag og sideforbredning på 104 kubikmeter. Den store indlæsningshøjde fremkommer ved en speciel lav bundhøjde på 720 mm og for at opnå denne bundhøjde med plan bund har smedene hos MTDK A/S ombygget de to bageste medstyrende BPW-aksler således, at de har fået en lavere byggehøjde.
Ny udstilling direkte til E45MTDK A/S har 1. august taget et udvidet værksted med 800 ekstra kvadratmeter til nyproduktion og opsvejsning af nye chassier i brug. Herudover har virksomheden også øget antallet af mekanikere og smede for at kunne servicere reparationer og ombygninger af brugt materiel.
Samtidig med udvidelsen af værkstedet har MTDK også fået 2000 kvadratmeter ekstra plads direkte ud til E45, som er udnyttet til udstilling af AMT-trailere.
fba@transinform.com