Meiller på nordisk indtog
Udvikling: Europas største tippeladsproducent bliver voksen
Af Finn Bjerremand
Europas største producent af tippeladstrailere, F.X. Meiller, er for alvor blevet voksen. Det er sket ved at Meiller nu også vil gøre sig gældende i Nordeuropa og i det baltiske område, med en ny tippeladstrailer, der kan køre med op til knap 50 ton vogntogsvægt.
Den sydtyske producent har ellers holdt fast på sit produktprogram, der for sættevognenes vedkommende sluttede ved 40 ton vogntogsvægt.
Men dette forhold har den danske forhandler Scan Balt A/S i Aabenraa fået rokket ved.
Løsenet har været at man fra Scan Balts side har været gode til at formidle budskabet om, hvordan en effektiv tippeladstrailer skal se ud for at kunne køre lovligt med fuld vogntogsvægt i både Danmark og de øvrige nordiske lande samt i Baltikum.
Mange kravVil man køre med 48 ton vogntogsvægt er kravet bl.a., at der skal være mindst fire meters afstand fra den sidste aksel på trækkeren til den forreste aksel på traileren og samtidig er det nødvendigt med en kongebolt, der kan overføre mindst 16 ton.
Endelig skal chassiset også være forkrøbbet så meget, så der kan være en rigtig treakslet trækker foran traileren.
Alle disse krav er det lykkedes for salgschef Freddy Hedegaard og teknikerne fra Scan Balt at formidle til F.X. Meillers udviklingsafdeling. Resultatet er blevet ganske nydeligt. Danmarks Transport-Tidende har set det allerførste eksemplar, der er i drift hos entreprenør og vognmand Torben Clausen i Haderslev.
Hos firmaet siger chauffør Bent Lund, der har kørt et stykke tid med Meiller traileren, at den nye tippeladstrailer står meget stabilt ved tipning, og traileren opfylder til fulde forventningerne.
Egen hydraulikDen nye Meiller udmærker sig bl.a. ved udelukkende at være udstyret med hydraulikanlæg og stempel fra Meillers egen produktion.