Magnum med høj pistolføring
Nyheder: Renault fortsætter med sit flagskib Magnum, som er forbedret med forbrugernes hjælp.
Af Finn Bjerremand
Mange regnede nok med at der måske ville komme en afløser for den efterhånden aldrende lastvognsserie i Renaults program. Men nej. Magnum fortsætter, og har netop gennemgået en ny forskønnende plasticoperation så den er blevet mere up to date.
Magnum har været Renaults flagskib gennem 17 år, og der har været mange facelifts undervejs. Denne gang har Renault været ude og høre brugerne om, hvad de godt kunne tænke sig anderledes i den ny Magnum, og det er der faktisk kommet et pænt resultat ud af.
Den nye Magnum har lige som flere af konkurrenternes lastvogne fået mere plads inde i førerhuset og et generelt bedre interiør. Forøgelsen af rumfanget er skete ved at løfte taget med en snes centimeter, så den indvendige ståhøjde nu er mere end to meter. Blandt nyhederne er også en ny køje, så chaufføren kan sove bedre, bedre radioanlæg mm.
Nyhederne i Magnum bærer helt klart præg af, at det gælder om at gøre chaufføren så godt tilfreds som muligt. I en tid, hvor det er svært at få fat i gode chauffører, må der kompenseres ved at gøre arbejdsbetingelserne bedre.
Danmarks Transport-Tidende forventer inden for den nærmeste fremtid at kunne indvie læserne i, hvordan det er, at køre i den opdaterede Magnum
Mere nyt fra Renault
Til bygge- og anlægssegmentet er der en god nyhed fra Renault: Keraxserien kan nu leveres med 13 liters motoren, der er kendt fra Volvos FHserie.
Den nye motor bærer i Renault-udgaven betegnelsen DXi 13 og leveres med en topeffekt på indtil 500 hk/2450 Nm i drejningsmoment.
Det er en stor fordel for Renault, der jo på bygge- og anlægssegmentet må konkurrere med nordiske og tyske lastvognsproducenter, der bygger denne type lastvogne med motorer på op til 660 hk.
Som en anden nyhed i Renaults produktprogram kan Renault Lander nu også leveres som en 8x4 version.
Den type lastvogne er efterspurgt i Danmark, fordi man gerne vil have en lastvogn, der både er landevejspræget men som også kan klare at køre off-road med træk på begge bagaksler.