Verdens første hybrid som renovationsvogn
Ny Volvo FE renovationsvogn med hybrid drivlinie sendes ud i feltprøve
Hybrid motorteknologi er fremtiden. Det mener Volvo, der netop i går overraskede med at vise en ny Hybrid lastvogn, foreløbig i en renovationsudgave, der bl.a. er udviklet sammen med NORBA.
Vognen bliver sat i drift ved renovationsselskabet Renova, hvor der løbende vil blive evalueret på feltprøvetesten.
Forsøgsbilen er udstyret med en hybrid drivlinje, der består af en syv liters Euro5 dieselmotor med en topydelse på 320 hk, der kombineres med en Volvo I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor) elmotor og to kun 200 kilo tunge akkumulatorer. I-SAM motoren fungerer både som startmotor, elektrisk motor og generator.
Den forholdsvis lette akkumulatorer (batteripakke) er mulig på grund af en ny generation af lithium-ion teknologi, der tillader lagring af betydeligt mere el-energi per kilo, end det er set tidligere.
Støjsvag på opladningRenovationsaggregatet er også konstrueret så alle funktioner klares med el, som har den sidegevinst at renovationsvognen næsten er støjfri, når den kører rundt i et villakvarter med hastigheder under 20 km i timen. For at kunne klare det store forbrug af strøm, er renovationsvognen udstyret med to af de kraftige lithium-ion akkumulatorer.
Vognen skulle kunne klare en 15 timers arbejdsdag uden at mangle strøm. Skulle det alligevel ske, starter dieselmotoren, som producerer ny energi.
Om natten skal renovationsvognen kobles til elnettet, hvor der sker opladning fra 380 volts net.
Renovationsvognen har en nyttelast på 8,5 ton, som må siges at være ganske pænt.
Oliepris og miljø- Når interessen for denne type køretøjer er så stor som den er, skyldes det ikke mindst de stigende priser på brændstof, som nærmest har taget himmelflugt de seneste år og den stigende opmærksomhed på miljøet. Denne testfase er sidste skridt i evalueringen af vores hybridløsning forud for produktionsstarten, afslører Staffan Jufors, bestyrelsesforman og CEO for Volvo Truck Corporation.
- Siden vi præsenterede vores første konceptkøretøj i 2006 har vi oplevet en markant større markedsinteresse for vores teknologi. Vores løsning er enestående, fordi den er tilstrækkeligt kraftfuld til at kunne drive tunge køretøjer, og så er den mere omkostningseffektiv end alle andre alternativer for øjeblikket. Det er sådanne egenskaber, der afgør om en hybrid er kommercielt bæredygtig.
Volvo oplyser, at vognen - som bliver sat i produktion allerede næste år - forventes i renovationsudgaven med det eldrevne renovationsaggregat, at kunne opnå en brændstofbesparelse på op mod 30 %. Derved bliver det en bedre løsning, end visse konkurrenters løsning med motorer, der kører på gas.