Snerydning på programmet i forårssolen
Arbejdsgruppe ser på vinterberedskab og weekendhvil, for at sikre saltning- og snerydning næste vinter.
Rigspolitiets nyfortolkning af EU’s køre- hviletidsregler, der betyder, at et weekendhvil ikke må udskydes på grund af vintertjeneste lørdag og søndag, har sat en solid kæp i hjulet for vinterberedskabet på de danske veje.
Derfor har Vejdirektoratet, DTL og Dansk Erhverv har nedsat en arbejdsgruppe, der skal analysere konsekvenserne og finde en løsning på problemet.
Arbejdsgruppen blev en realitet efter et møde med Vejdirektoratet først i denne uge.
- Vi diskuterede blandt andet manglende ekstrabetaling for vintertjeneste i weekenden som konsekvens af, at vognmændene er nødt til at indregne ekstra mandskab til weekendtjeneste i beredskabet. Mødet var meget konstruktivt og i en god dialog med Vejdirektoratets medarbejdere. Vi håber derfor, at vi i fællesskab kan finde en fornuftig løsning, som alle parter kan leve med, udtaler DTLs juridiske konsulent John Roy Vesterholm.
Hjælp fra vognmænd
- Arbejdsgruppen skal nu forsøge at give et bud på de nye betingelser, som vognmændene og Vejdirektoratet nu må leve med - efter politiets nye fortolkning. Vi hører i den forbindelse gerne fra vognmænd om deres erfaringer i sagen, siger John Roy Vesterholm.
Sagen opstod i november i fjor, da det kom frem, at Rigspolitiet efter en forespørgsel hos EU krævede, at chaufførerne uanset vintervejret ikke mere kan udskyde deres ugentlige hvil, hvis de f.eks. skal salte og rydde sne på især søndage.
Det betyder, at de chauffører, der udfører snerydning og saltning i weekender, ikke må have kørt lastbil i de sidste dage op til weekenden. De skal nemlig holde hvil i løbet af ugen for i givet fald, at kunne udføre vintertjeneste i weekenden.
Det er der formentlig ingen vognmænd, der har taget højde for i de kontrakter, der sidste år eller tidligere er indgået med Vejdirektoratet og landets kommuner om vinterberedskab.