IMO-aftale om NOx- og svovlreduktion
Nybyggede skibe skal udlede mindre NOx og svovlindholdet i fuelolien skal nedbringes markant.
International Maritime Organization (IMO) – der er FN’s søfartsorganisation – har nu fremsat en plan for nedbringelse af luftforureningen fra skibsfarten.
NOx-udslippet for alle nye skibe skal nedbringes med 15-25 procent fra 2011. I 2016 skal NOx-udledningen nedbringes yderligere – især for skibe, der sejler i kystnære områder, som eksempelvis danske farvande.
Alle skibe, der er løbet af stablen fra 2000 er omfattet af de nuværende NOx-normer. Men skibe der er bygget mellem 1990 og 1999 skal ifølge aftalen søges bragt op til den nuværende norm, hvis det er muligt at finde en kommercielt tilgængelig metode.
Svovl
IMO-aftalen, der ventes endeligt vedtaget i oktober, ligger også op til kraftige reduktioner af svovlindholdet i den fuelolie, der driver handelsskibene.
Globalt skal grænsen sænkes fra 4,5 procent til 3,5 procent allerede i 2012. Fra 2020 må svovlindholdet højst udgøre 0,5 procent af fuelolien (forudsat, der er tilstrækkelige forsyninger af svovlfattigt brændstof. Hvis ikke kan kravet udskydes til 2025.)
I kystnære områder, som de indre danske farvande, Nordsøen og Østersøen, sænkes grænsen for svovl fra 1,5 procent til 1 procent fra 2010 og fra 2015 må den anvendte fuelolie højst indeholde 0,1 procent svovl.
IMO-aftalen bliver hilst velkommen i Danmarks Rederiforening.
- Globale regler er nødvendige, både for miljøets skyld, men også for at sikre en fair og lige konkurrence, udtaler formanden for Danmarks Rederiforening, Torben Janholt og fortsætter:
- Vi er glade for denne udvikling og håber, at dette er med til at bane vejen for en fremtidig international regulering af CO2 udledning fra skibsfart.