23948sdkhjf

Fortsat usikkerhed om detaljer i Nordirland-aftale

Knudrede regler for varer mellem Storbritannien og Nordirland fortsætter på ubestemt tid.

Britiske speditører hilser farvel til ”hård grænse” mellem Nordirland og resten af Storbritannien velkommen – men understreger, at der fortsat hersker omfattende usikkerhed om detaljerne i aftalen.

Derfor er det også fortsat uvist, hvornår samhandlen mellem Nordirland og resten af Det Forenede Kongerige, bliver lettere.

Da Storbritanniens premierminister Richi Sunak og Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen 28. februar annoncerede en ny rammeaftale, Windsor-rammeaftalen, der skal gøre den omstridte Nordirlands-protokol - lettere at administrere, så var der mange som drog et lettelsens suk.

Men der hersker stadig stor usikkerhed om, hvordan rammeaftalen mellem EU og Storbritannien kommer til at fungere i praksis.

For Nordirlandsprotokollen – der skulle sikre en fri udveksling af varer mellem Nordirland og resten af Storbritannien – skabte reelt en ”hård” grænse, der har vanskeliggjort den indenrigs samhandel.

Det har skabt stor frustration i Nordirland, fordi borgerne oplevede protokollen som en trussel mod Nordirlands tilhørsforhold til Det Forenede Kongerige.

Grøn og rød

Windsor-rammeaftalen – skal sikre, at samhandlen fremover bliver meget lettere. Der skal indføres en opdeling af fragten over Det Irske Hav i et grønt spor og et rødt spor. Varer til og fra republikken Irland skal håndteres i et ”rødt spor” på linje med anden import af varer fra EU.

Varer mellem Storbritannien og Nordirland skal håndteres i det grønne spor, hvor kravene til papirgangen er mindre.

Der skal samtidig indføres en ordning for godkendte operatører, der skal lette varehandelen mellem Storbritannien og Nordirland yderligere.  

- Den nye rammeaftale skal fjerne, hvad mange havde betragtet som en "hård grænse" i Det Irske Hav mellem Nordirland og resten af Storbritannien - hvilket skal hilses velkommen, skriver BIFA.

Brancheforeningen, der har været i dialog med den britiske regering, understreger, at der stadig er en række detaljer, der skal afklares, før det er muligt at vurdere konsekvenserne af aftalen i praksis.

- Mens der stadig er en række detaljer, om hvordan de nye systemer kommer til at fungere, så ser det ud til, at der kommer en betydelig reduktion i toldprocesser med indførelsen af "røde" og "grønne" baner for varer, der sendes til Nordirland. Mens der stadig kræves en ICS-sikkerhedserklæringer for varer, der kommer ind i Nordirland, vil mængden af data, der kræves i toldangivelsen, blive reduceret, skriver BIFA.

EU og Storbritannien har i nogen tid delt data om fragter mellem EU-lande og Storbritannien. Denne data-deling skal anvendes til at danne grundlaget for den nye ordning.

BIFA er allerede blevet orienteret af den britiske regering om Windsor-rammeaftalen.

Ro på

Efterfølgende har regeringen i London den 28. februar har meddelt, at "Virksomheder behøver ikke at foretage sig noget lige nu og bør fortsætte i henhold til de nuværende ordninger, som fortsat vil gælde. Vi vil konsultere og arbejde med erhvervslivet i løbet af de kommende måneder forud for implementering af eventuelle ændringer, der kræves af disse ordninger."

Dermed vil det formentlig tage en rum tid, før Windsor-rammeaftalen får praktisk effekt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11