23948sdkhjf

Fortsat usikkerhed om detaljer i Nordirland-aftale

Knudrede regler for varer mellem Storbritannien og Nordirland fortsætter på ubestemt tid.

Britiske speditører hilser farvel til ”hård grænse” mellem Nordirland og resten af Storbritannien velkommen – men understreger, at der fortsat hersker omfattende usikkerhed om detaljerne i aftalen.

Derfor er det også fortsat uvist, hvornår samhandlen mellem Nordirland og resten af Det Forenede Kongerige, bliver lettere.

Da Storbritanniens premierminister Richi Sunak og Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen 28. februar annoncerede en ny rammeaftale, Windsor-rammeaftalen, der skal gøre den omstridte Nordirlands-protokol - lettere at administrere, så var der mange som drog et lettelsens suk.

Men der hersker stadig stor usikkerhed om, hvordan rammeaftalen mellem EU og Storbritannien kommer til at fungere i praksis.

For Nordirlandsprotokollen – der skulle sikre en fri udveksling af varer mellem Nordirland og resten af Storbritannien – skabte reelt en ”hård” grænse, der har vanskeliggjort den indenrigs samhandel.

Det har skabt stor frustration i Nordirland, fordi borgerne oplevede protokollen som en trussel mod Nordirlands tilhørsforhold til Det Forenede Kongerige.

Grøn og rød

Windsor-rammeaftalen – skal sikre, at samhandlen fremover bliver meget lettere. Der skal indføres en opdeling af fragten over Det Irske Hav i et grønt spor og et rødt spor. Varer til og fra republikken Irland skal håndteres i et ”rødt spor” på linje med anden import af varer fra EU.

Varer mellem Storbritannien og Nordirland skal håndteres i det grønne spor, hvor kravene til papirgangen er mindre.

Der skal samtidig indføres en ordning for godkendte operatører, der skal lette varehandelen mellem Storbritannien og Nordirland yderligere.  

- Den nye rammeaftale skal fjerne, hvad mange havde betragtet som en "hård grænse" i Det Irske Hav mellem Nordirland og resten af Storbritannien - hvilket skal hilses velkommen, skriver BIFA.

Brancheforeningen, der har været i dialog med den britiske regering, understreger, at der stadig er en række detaljer, der skal afklares, før det er muligt at vurdere konsekvenserne af aftalen i praksis.

- Mens der stadig er en række detaljer, om hvordan de nye systemer kommer til at fungere, så ser det ud til, at der kommer en betydelig reduktion i toldprocesser med indførelsen af "røde" og "grønne" baner for varer, der sendes til Nordirland. Mens der stadig kræves en ICS-sikkerhedserklæringer for varer, der kommer ind i Nordirland, vil mængden af data, der kræves i toldangivelsen, blive reduceret, skriver BIFA.

EU og Storbritannien har i nogen tid delt data om fragter mellem EU-lande og Storbritannien. Denne data-deling skal anvendes til at danne grundlaget for den nye ordning.

BIFA er allerede blevet orienteret af den britiske regering om Windsor-rammeaftalen.

Ro på

Efterfølgende har regeringen i London den 28. februar har meddelt, at "Virksomheder behøver ikke at foretage sig noget lige nu og bør fortsætte i henhold til de nuværende ordninger, som fortsat vil gælde. Vi vil konsultere og arbejde med erhvervslivet i løbet af de kommende måneder forud for implementering af eventuelle ændringer, der kræves af disse ordninger."

Dermed vil det formentlig tage en rum tid, før Windsor-rammeaftalen får praktisk effekt.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Scan Global forventer udfordrende markedssituation
Novo Nordisk har byggeplaner ved Køge
Nye typer gods bevæger sig på Silkevejen
Coop sælger to ferskvarelagre i stor ejendomshandel
Brings varebiler er blevet endnu grønnere i 2022
K+N fremlægger grøn kurs mod 2026

Send til en kollega

0.156