23948sdkhjf

Positive takter i detailsalget

Detailsalget gik frem med 2,3 procent i januar og forbrugertilliden er steget svagt i februar.

Danskerne svingede dankortet mere flittigt i januar 2023 end i december julemåneden december 2022. Faktisk gik detailomsætningen frem med hele 2,3 procent i januar målt i forhold til måneden før.

Det skriver Dansk Erhverv, der oplyser at tallet er korrigeret for almindelige sæsonudsving og prisudviklingen.

»Det er godt nyt for de danske detailvirksomheder, at der igen er fremgang i detailsalget efter et hårdt 2022, hvor detailsalget er faldet kraftigt. Forbrugerne er kommet godt ind i det nye år, hvor energipriserne ikke har været lige så høje som frygtet, mens også arbejdsmarkedet forsat er varmt,« skriver Dansk Erhvervs cheføkonom Tore Stramer.

Cheføkonomen vurderer, at forbrugerne har åndet lettet op i begyndelsen af i år, fordi energipriserne er steget mindre end frygtet. Det har fået forbrugerne til at bruge flere penge i detailhandlen. Dertil kommer, at nogle danskere har formentlig har udskudt julegaverne til sig selv til januar, hvor der typisk er gode tilbud at hente i forbindelse med udsalg.

Dyk på 6,2 procent

Sammenligner man salget i detailhandlen i januar 2023 med samme måned i 2022, så der den faldet med 6,2 procent.

Den økonomiske udvikling har også ført til et betydeligt skifte i løbet af 2022. I december sidste år var salget i discountbutikkerne 13,5 pct. større end i december 2021, mens salget i supermarkeder var 2,7 pct. lavere.

De højere priser har fået danskerne til ændre forbrugsvanerne. De har tilvalgt discount- butikkerne, hvor priserne typisk er lavere, og i stedet brugt færre penge i supermarkederne.

Let øget forbrugertillid

Forbrugertilliden satte bundrekord i oktober 2022. Og den befinder sig fortsat på et meget lavt niveau. Men forbrugernes pessimisme er dog faldet en anelse fra januar til februar.

I januar var forbrugertilliden -26,1, mens den i februar krøb opad til -25,1.

Det er primært tiltagende optimisme om fremtiden for egen økonomi og dansk økonomi, der får forbrugertilliden til at stige.

De lavere energipriser samt den dalende inflation får forbrugerne til at være mere positive om de økonomiske udsigter. Forbrugerne er så småt begyndt at genfinde optimismen efter lavpunktet i oktober, men det sker i sneglefart.

»På trods af at det værste sortsyn er ved at lette, er forbrugerne fortsat meget pessimistiske. Selvom forbrugertilliden er steget siden oktober, har vi før 2022 aldrig tidligere set forbrugertilliden på et så lavt niveau som i februar. Selv de værste måneder under finanskrisen i efteråret 2008, hvor der var stor usikkerhed om den finansielle stabilitet, var forbrugertilliden bedre end aktuelt,« skriver Tore Stramer.

Stilstand i 2023

Han vurderer, at afmatningen i dansk økonomi bliver endnu mere tydelig i de kommende måneder.

Privatforbruget er under pres og eksporten er i øjeblikket hæmmet af den meget lave økonomiske aktivitet på vores eksportmarkeder. Dertil er investeringsaktiviteten bremset op i kølvandet på de højere renter og en generel stigning i den økonomiske usikkerhed.

Jobfesten er forbi

»Ser vi fremad ind i 2023 er det dog vores forventning, at afslutningen på jobfesten er nært forestående og at der nu venter en periode med faldende beskæftigelse. Det skyldes først og fremmest, at de mere højfrekvente data for arbejdsmarkedet peger i retning af en afmatning. Virksomhederne inden for byggeriet, industrien, serviceerhvervene og industrien forventer over en bred kam et fald i beskæftigelsen over de kommende tre måneder. Dertil er manglen på arbejdskraft faldet markant, skriver Tore Stramer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157