23948sdkhjf

Modvind på skinnerne

Svenske Railcare kom ud af 2022 med nedgang i driftsresultatet.

Stigende omkostninger spiste af indtjeningen for svenske RailCare – der blandt andet transporterer jernmalm – i 2022.

Nettoomsætningen faldt i fjerde kvartal med 2,8 procent til SEK 128 mio. Driftsresultatet (EBIT) faldt til SEK 6,7 mio.  Det var i samme kvartal 2021 godt SEK 24 mio.

For hele 2022 kan selskabets ledelse dog glæde sig over en fremgang i nettoomsætningen fra 438 svenske kroner i 2021 til 497 svenske kroner i 2022.

Driftsresultatet faldt dog med 13,5 procent til godt 52 mio. svenske kroner imod 56,2 mio. kroner i året før.

- I løbet af fjerde kvartal forblev volumenerne på et højt niveau, men overskudsgraden var negativt påvirket af hurtigt stigende inflation, hedder det i regnskabsmeddelelsen fra Railcare.

Baneoperatør-selskabet er i gang med en opgradering af flere af Railcares aktiviteter i forventning om stigende volumener.

Railcare udfører ikke bare godsbaneoperationer – men også vedligeholdelse af jernbaneinfrastrukturen og tilhørende entreprenøropgaver.

Transport i Skandinavien

Området Transport Scandinavia – der blandt andet omfatter de meget omfattende og højfrekvente malmtransporter i Nordsverige og Norge – dykkede i 2022 i forhold til året før. Men det hører med til historien, at forretningsområdet satte ny rekord i 2021.

Transporterne for Kaunis Iron og LKAB (Kiruna) forløb som planlagt i kvartalet.

- Kontrakten med LKAB udløb ved årets udgang, men vi håber, at den bliver fornyet i løbet af det kommende år. Mængden af kontrakttransporter var lavere end det foregående års rekordmængder, som følge af et lavere samlet antal sporudskiftninger i år, og at størstedelen af de gennemførte sporudskiftninger fandt sted tidligere på året, udtaler Mattias Remahl, CEO i Railcare.

Railcare udfører også vedligehold af jernbanemateriel på egne værksteder. Selskabet er også med til at opgradere signalsystemerne på det svenske jernbanenet.

Stærkere end nogensinde

- Da jeg kom til Railcare for to år siden, var pandemien i fuld gang med enorme konsekvenser for mennesker, samfund og virksomheder. Siden den russiske invasion og krigen i Ukraine begyndte for et år siden, har vi set den højeste inflation siden begyndelsen af 1990'erne, hvilket har resulteret i skyhøje renter. På trods af bekymringen og usikkerheden omkring os, står vi hos Railcare stærkere end nogensinde. Med vores konstante vækst og en stærk finansiel position har jeg stor tiltro til fremtiden. I de senere år har vi fået en fremragende position i jernbanebranchen, hvor vi driver innovationen og en omstilling til mere effektive, bæredygtige jernbaner. Jeg er dybt imponeret og stolt af mine fantastiske medarbejdere, som udvikler og driver virksomheden mod en lysere fremtid, udtaler Railcares CEO Mattias Remahl i selskabsmeddelelsen.

Nye finansielle mål

Railcares ledelse har I forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet for 2022 valgt at annoncere nye ambitiøse finansielle målsætninger frem mod 2027. Her forventer ledelsen at kunne øge salget med 60 procent til 800 mio. svenske kroner inden for de næste fem år.

Det skal ske samtidig med, at driftsmarginen skal være højere end 10 procent.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125