23948sdkhjf

"Om tre-fire år vil alle vognmænd efterspørge elektriske lastbiler herhjemme"

Mens man venter på de store offentlige parker, er EON i fuld gang med at etablere ladestandere for private kunder.

Af Jesper B. Nielsen, Transport Magasinet

- Om tre-fire år vil alle vognmænd efterspørge elektriske lastbiler herhjemme, og så skal vi bare være klar.

Sådan siger Christian Halleløv, der er global ansvarlig for tung transport i Europas største privatejede energiselskab, EON.

- EU presser voldsomt på for at denne omstilling kommer til at ske snart. Og vi regner med, at det for alvor kommer til at gå stærkt, når Total Cost of Ownership - de samlede totalomkostninger – for at købe og drive en lastbil tipper i favør af el i forhold til diesel. Og det regner vi med vil ske i 2026.

- Når først dét sker, tror jeg, at alle i den tunge transportbranche kommer til at efterspørge elektriske lastbiler. Så står de i kø. Det kan godt være, at det hedder 2027 i Danmark – men om tre-fire år skal vi være klar til det store ryk.

Herhjemme venter branchen på et udspil fra blandt andet Vejdirektoratet, som skal til at etablere de første store ladeparker til el-biler og en ladeinfrastruktur for den tunge transport.

- Vi er spændte på at se, hvordan de kommer til at definere det, siger Christian Halleløv.

Mens man venter på de store offentlige parker, er EON i fuld gang med at etablere ladestandere for private kunder – også transportvirksomheder – der har brug for ladestandere til at få deres logistik til at hænge sammen.

EON har etableret ladestationer på en række store busdepoter. Virksomheden driver blandt andet et stort ladeanlæg i Bagsværd, hvor 66 elektriske busser kan lade samtidig. Det var Danmarks største ladeanlæg, da det åbnede for to år siden. Nu er der ét i Aalborg, som er større.

- Kravene til strømkapacitet til at drive en bus-ladepark er ikke nær så stort som til lastbilparker. Når vi taler om offentlig opladning til den næste generation af lastbiler, skal vi bygge parker med rigtig mange ladestandere, der kan levere 1.000 kW, på alle tidspunkter af døgnet.

- Her kommer der rigtig meget tryk på, siger Christian Halleløv.

- Vi har endnu ikke kortlagt disse områder. Vi skal finde ud af, hvor vi overhovedet kan stille de her parker op inden for en overskuelig fremtid, og hvor vores el-net er klar til at kunne understøtte det.

Der er strøm nok

- Som situationen er i Danmark lige nu, er vi godt med, fastslår Christian Halleløv.

- Der er el nok; men når vi snakker 5-10 år ude i fremtiden, og omstillingen til el kommer til at gå rigtig stærkt for den tunge transport, forventer vi, at der vil komme begrænsninger i nogle områder i Danmark i forhold til at få strøm hurtigt nok – eller få den mængde strøm, vi skal bruge; men det er de allerede i gang med at se på hos fx Green Power Denmark og netselskaberne.

- Man skal huske på, at det jo ikke kun er transportsektoren, der er i gang med at blive elektrificeret. Det gælder også mange andre områder i samfundet. Myndighederne kigger rigtig meget ind i, hvordan vores el-net kan følge med.

- Det handler om at få skabt vindmølleparker, at udnytte solenergien, og - som nogle også snakker om – at få gang i atomkraften og energiøerne. Det er jo dem, der skal producere al den strøm, som vi skal bruge i fremtiden. Og vi skal have strømmen transporteret frem i vores net til alle de steder, hvor vi skal bruge den.

- Det er en stor opgave. Der er der slet ingen tvivl om, hvor vigtigt det er, at alle parter i dette her formår efter bedste evne at arbejde sammen, hvis vi skal lykkes - både dem der skal opstille og producere energien, dem der skal distribuere og transportere den, og dem der skal aftage energien.

Det skal nok gåg Christian Halleløv er ganske optimistisk for fremtiden.

- Selvfølgelig vil vi lykkes, siger han. Det skal vi jo. Vi har sat os nogle meget ambitiøse mål… for hvis vi ikke gjorde det, ville vi slet ikke nå det, vi skal. Derfor gør vi alt, vi kan, for at involvere de relevante parter og gøre opmærksom de udfordringer, som vi ikke kan løse.

Ifølge EON-chefen er vi kun lige begyndt at ridse i overfladen på den efterspørgsel, der vil komme.

- Det, som især lastbilbranchen efterspørger, er nogle tydelige rammevilkår fra politikernes side: Hvordan skal den grønne omstilling af den tunge transport skabes? Hvordan har man tænkt sig at indrette de her rammevilkår? Hvordan skal omstillingen ske, uden at vognmændene bliver ramt hårdere, end de kan holde til på pengepungen?

- Man skal også sikre, at man ikke ændrer mærkbart i de konkurrencescenarier, der gælder - især i forhold til Tyskland og Sverige, hvor der er store puljer til statsstøtte, siger Christian Halleløv.

- Omstillingen bliver nødt til at blive indrettet nogenlunde parallelt i de europæiske lande, så man ikke skævvrider markedet. Transportsektoren er et stærkt konkurrencebetonet marked.

Tyskland er på et meget tidligt stadie i omstillingsprocessen, selv om de har haft en stor støtteordning sidste år.

- Der er rigtig mange virksomheder, som har lagt billet ind; men de fleste har endnu ikke fået svar fra myndighederne; men så snart de får grønt lys til støtten, går de i gang med at købe og bygge.

Samme rejse som el-bilerne

Udviklingen inden for el-lastbiler kommer til at minde meget om den rejse, som de elektriske personbiler har været på. Pludselig skulle alle have en el-bil; og så gjaldt det om at have modellerne klar.

- Lastbilproducenterne har allerede bilerne klar. De kan måske ikke opfylde alle de krav, som vognmandsbranchen har; men de har el-biler i de forskellige segmenter, siger Christian Halleløv, som har arbejdet med el-biler siden 2011-2012.

Nu har han kastet sig over de udfordringer, der er med at få skubbet den tunge transport i gang. Han ser nogle klare tendenser til, at den kommer i gang om lidt.

- Hvis man gerne vil lave forretning i dette her, handler det om at få gjort sig klar. For lige pludselig begynder det at gå rigtig stærkt. Og så skal man have bygget sin forretning op og være klar til at modtage alle de kunder, som skal hjælpes til at træffe de rigtige valg.

Flaskehalse

Der er stadig flaskehalse, der skal overkommes, som Christian Halleløv ser det.

- Udfordringen herhjemme er, at det tager lang tid at få tilslutning fra netselskaberne. Der er typisk 6-12 måneders ventetid på at få strøm og en transformerstation til et depot. Derfor handler det meget om planlægning – også i forhold til hvornår kunderne kan få deres køretøjer hjem, og hvornår de kan komme i drift.

Heldigvis er branchen kommet rigtig langt med hensyn til standardiseringen. Der er én stiktype til A/C laderne, som man bruger hjemme i carporten, og så er der et stik til en hurtiglader. Når den næste generation af lynladers på 1.000 kW opladning kommer, kommer der et nyt stik, som er ved at blive udviklet mellem lastbilfabrikken og producenter af ladestanderne.

EON har etableret ladestationer på en række store busdepoter. (foto: Peter Boel / EON)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141