23948sdkhjf

IRU skuffet over EU-lande

Ministerrådet forbedrer forhold for persontrafikken, men svigter vejgodstransporten.

EU’s Ministerråd har afholdt rådsmøde om TEN-T-forordningen, hvor medlemslandene bakkede op om Europa-Kommissionens forslag om forbedringer for person- og passagertransporten på det overordnede vejnet i EU.

Men kommissionens forslag om tiltag, der ville forbedre forholdende for vejgodstransporten - herunder lastbilchaufførernes adgang til sikrede rastepladser, blev forkastet.

Kommissionens forslag om forbedringer for den kombinerede transport blev også afvist af et flertal i Ministerrådet.

Europas kernenetværk

Revision af forordningen om det transeuropæiske transportnet (TEN-T) er afgørende for EU’s transportsystem, skriver IRU, der anerkender Rådets indsats for at sætte faste tidsfrister for at færdiggøre TEN-T-nettet: kernenettet i 2030, det udvidede kernenet i 2040 og det omfattende netværk i 2050.

IRU glæder sig især over anerkendelsen af turistbusser i bytransport og tiltag til forbedring af deres integration med andre transportformer. Rådets vedtagne generelle tilgang bekræfter Europa-Kommissionens forslag om at udvikle multimodale passagerknudepunkter i byknudepunkter inden udgangen af 2030 for at understøtte første og sidste mile-forbindelser.

Derudover støtter IRU forpligtelsen til at udstyre byknudepunkter med mindst én elektrisk ladestation til busser, som skal defineres i den kommende EU-forordning om alternativ brændstofinfrastruktur (AFIR).

Det er imidlertid beklageligt, at Rådet gik glip af en enestående mulighed for at forbedre lastbilchaufførernes arbejdsforhold og vilkårene for den intermodale godstransport, skriver IRU i en pressemeddelelse.

Akut behov for sikre og trygge parkeringspladser

Manglen på tilstrækkelige sikre og sikre parkeringsområder – kun 3 % af parkeringspladserne i EU er certificeret som sikre og sikre – begrænser erhvervets tiltrækningskraft og forhindrer sektoren i at tiltrække de nye chauffører, som den har så desperat brug for.

I et nyligt fælles brev til det tjekkiske formandskab for Rådet for EU opfordrede arbejdsmarkedets parter på vej, IRU og European Transport Worker's Federation (ETF), til ambitiøse og pragmatiske løsninger.

Rådet har dog erstattet oprindeligt foreslåede faste tidsfrister for at bygge sikre og sikre parkeringsområder med en meget løsere "gør alle mulige bestræbelser på at sikre [deres] udvikling". Derudover blev forpligtelsen til at have sikre og sikre parkeringspladser på det omfattende netværk helt fjernet fra Rådets tekst.

IRU's direktør for EU Advocacy Raluca Marian udtaler: - Vi ser EU-medlemsstater vige tilbage fra at forpligte sig til faste deadlines og løsninger for at imødekomme det presserende og omfanget af chaufførmangel-udfordringen.

- EU's vejtransportsektor mangler i øjeblikket hundredtusindvis af chauffører, med 2 millioner ubesatte chaufførstillinger forudsagt i 2026, hvis tingene ikke ændrer sig. Selvom industrien gør sit bedste for at tiltrække nye talenter, løser vi ikke dette problem alene. EU's medlemsstater skal spille deres rolle i hele økonomiens interesse, siger Raluca Marian.

IRU opfordrer EU’s medlemslande til at forpligte sig til at udbygge et komplet netværk af sikredde og trygge lastbilparkeringsområder på TEN-T-kernenetværket og det udvidede kernenetværk inden 2035 og på dets omfattende netværk inden 2040. Der bør fastsættes mellemliggende frister til så tidligt som i 2027.

Flere kombiterminaler

Vejtransportoperatørers adgang til eksisterende multimodale godsterminaler skal forbedres for at forbedre modal komplementaritet og horisontalt samarbejde.

Fokus på at forbedre det eksisterende netværk af terminaler og knudepunkter på TEN-T vil fremme multimodal transport på kort sigt. På mellemlang og lang sigt kan revisionen af TEN-T-forordningen tilskynde til opførelsen af nye terminaler og knudepunkter.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109