23948sdkhjf

Inger Støjberg besøgte Give-vognmand: ”Den lå lige til højrebenet”

Flemming Thisgaard mødte forståelse for frustration over ny kilometerafgift hos Danmarksdemokraternes formand.

Landspolitikerne fra Christiansborg har ikke så god tid til at besøge danskerne og danske virksomheder, som det er tilfældet under en valgkamp til et valg til Folketinget.

Således havde Danmarksdemokraternes formand, Inger Støjberg, søndag startet valgbussen op for at besøge transportvirksomheden Flemming Thisgaard i Give til en snak om branchens udfordringer.

Ifølge vognmanden selv fik han et løfte fra partiformanden om, at hun aktivt vil modarbejde vejbenyttelsesafgiften, der efter planen træder i kraft fra 2025.

I Give med hele karavanen

- Inger Støjberg havde jo i forvejen besøgt Vognmandens Dag, hvor hun fik en god snak med vores direktør i DTL, Erik Østergaard. Og jeg havde netop haft besøg af en anden lokal kandidat fra Danmarksdemokraterne, der mente, at Inger Støjberg sandsynligvis gerne ville komme på besøg i min transportvirksomhed. Så den lå selvfølgelig lige til højrebenet, vi fik det sat i stand og så kom hun ellers med hele karavanen med valgbus og det hele.

Det fortæller vognmand Flemming Thisgaard, der udover at være ejer af transportvirksomheden af samme navn også er næstformand i brancheorganisationen DTL’s lokale bestyrelse i Sydøstjylland, til Transport Today.

Han tilføjer, at besøget varede i over en time, og at han og hustruen Anne især fik en dialog med Inger Støjberg om den kilometerafgift, der efter planen rammer det tunge erhverv fra 2025, og som han mener er ren gift for vognmandserhvervet, kunderne og i sidste ende borgerne.

Ifølge Flemming Thisgaard lød tilbagemeldingen fra Danmarksdemokraternes formand, at hun vil bruge det i valgkampen og kæmpe imod afgiften.

Stor ekstraudgift rammer kunderne

For Vognmand Flemming Thisgaard betyder kilometerafgiften en stor ekstraudgift, der uundgåeligt finder vej til slutkunderne, fortæller vognmanden:

- For min virksomhed betyder kilometerafgiften en merudgift på 3,3 mio. kr. om året i 2028 i forhold til i dag. Det er en udgift, jeg er nødt til at sende videre til kunderne, for jeg har ikke andre muligheder. Men det tror jeg ikke, hr. og fru Danmark bliver helt tilfredse med. Det er i forvejen dyrt at være dansker, siger Flemming Thisgaard.

Han tilføjer, at kilometerafgiften desuden rammer skævt i forhold til Danmarks tyndest befolkede områder, hvor der er længere til kunderne.

- Vi skal køre længere end mange af vores konkurrenter, og med en ekstra transportafgift udelukker man jo på en måde hele industrien i de tyndt befolkede områder, der pludselig så skal til at betale ekstra for deres transportbehov.

Grønt er ikke rentabelt

Hvad skal man så gøre for at gøre vejgodstransporten grønnere?

- Jeg synes, man skal fortsætte med at forske i alternative drivmidler og øge vægtgrænserne. Men at tvinge erhvervet over i tungere batterikøretøjer, der ikke kan køre nær så langt, er ikke løsningen. Jeg vil meget gerne køre i lastbiler, der kører på renere drivmidler, men i øjeblikket er det så dyrt, at det ikke er rentabelt, og så kan jeg jo ikke drive virksomhed, siger Flemming Thisgaard.

Foruden besøget fra Inger Støjberg og Danmarksdemokraterne har Flemming Thisgaard også åbnet sin transportvirksomhed op for besøg fra Christoffer Aagaard Melson, der stiller op for Venstre i Sydjyllands Storkreds. Her drejede snakken sig om motorvejen til Give, hvor vognmanden er utilfreds med, at nogle politikere ønsker én afkørsel frem for to.

Flemming Thisgaard slutter med at fortælle, at han selv 1. november vil stemme på et parti, der vil gøre noget for at hjælpe transporterhvervet.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125