23948sdkhjf

Brinttankanlæg til lastvogne på Gøteborg Havn

Port of Gothenburg planlægger opførelsens af et brinttankanlæg centralt på havnen.

Fremtidens grønne lastvogn til langfart ser i stigende grad ud til at skulle køre på brint. Men brinttankinfrastrukturen er næsten ikke eksisterende. Derfor har Europa-Kommissionen da også sat gang i processen med nye krav til medlemslandene og en stor pose penge, der skal være med til at sikre opførelsen af brinttankstationer med passende intervaller på det overordnede vejnetværk i EU.

Nu har Gøteborg Hamn besluttet, at der skal anlægges brinttankanlæg til lastvogne på havnen centralt placeret, der hvor størstedelen af den omfattende lastvognstrafik på havnen passerer forbi.

Selv om brintdrevne lastvogne endnu ikke er i serieproduktion, så vil Port of Gothenburg indvie det nye brinttankanlæg allerede i september 2023. Anlægget skal udelukkende levere brint, der er produceret fossilfrit.

- Det er en meget efterspurgt tilføjelse til havnen, som også er helt i tråd med vores strategi om at skabe de nødvendige betingelser for at sætte fart på transportsektorens overgang til fossilfri drift, siger Viktor Allgurén, der er innovationschef ved havnemyndigheden i Gøteborg, i en pressemeddelelse fra havnen.

Vigtig brik

Det nye brinttankanlæg vil blive placeret lige ved Gate 6 – indgangen til Gøteborg RoRo Terminal. Den korte indfaldsvej, der fører til denne port, er en af de mest trafikerede veje i Sverige, der bruges af omkring 350.000 lastbiler hvert år. Når Stena Line fra 2027 flytter sine nuværende Tyskland- og Danmarksterminaler til Arendal, lige vest for ro-ro-terminalen, vil trafikken øges med yderligere ca. 200.000 køretøjshåndteringer.

- Opbygning af lagring af vedvarende energi i brint er en vigtig brik i puslespillet for at nå klimamålene. Da Gøteborg Havn er et strategisk vigtigt knudepunkt for tung godstransport i Sverige, gør opbygningen af en brinttankstation ved siden af havnen os i stand til at arbejde sammen med havnen og dens forskellige interessenter om at yde et stærkt bidrag til den fossilfri transport. fremtidens operationer, siger Martina Wettin, medstifter og forretningsudviklingsdirektør hos medstifter og forretningsudviklingsdirektør hos Nilsson Energy, der skal stå for opførelsen og driften af det nye brinttankanlæg.

Anlæg nummer to

Nilsson Energy får dog ikke markedet for brinttankanlæg til lastvogne på Gøteborg Hamn ret længe.

Konkurrencen om lastvognskunderne vil ifølge planerne blive skærpet markant, når Circle K sammen med OG Clean Fuels, åbner et nyt brinttankanlæg til lastvogne fem minutters kørsel længer mod øst. Det sker ifølge planerne i 2023 eller 2024.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094