23948sdkhjf

DSV med nyt rekordresultat

Logistikkoncernen forventer, flaskehalse og høje fragtrater fortsætter godt ind i 2022.

Det blev – helt som ventet – et markant og succesfuldt år for den danske logistikkoncern DSV, der onsdag morgen offentliggør sit årsregnskab for 2021.

Omsætningen landede på 182,3 mia. kr., en stigning på intet mindre end 58 procent. Driftsresultatet fandt sig til rette på 16,2 mia. kr., en vækst på 71,3 procent mod 2020.

DSV har i 2021 fortsat den succesfulde vækststrategi. I august 2021 blev Agility’s Global Integrated Logistics-forretning (GIL) opkøbt, og købet styrkede DSV’s globale netværk samt tilstedeværelsen i især Mellemøsten og Sydøstasien.

- 2021 har været et godt – og udfordrende – år for DSV. Med købet af Agility’s Global Integrated Logistics-forretning (GIL) har vi endnu engang eksekveret på vores vækststrategi. Vi er stolte over, at GIL nu er en del af DSV, og at integrationen forløber efter planen, siger Jens Bjørn Andersen, administrerende direktør i DSV.

- Udfordrede forsyningskæder, flaskehalsproblemer på søfragt og rekordhøje fragtrater har været centrale temaer i 2021, og vores medarbejdere har arbejdet hårdt for at finde løsninger for vores kunder og få godset frem. Under disse svære markedsvilkår er vi glade for at kunne præsentere et stærkt regnskab for 2021.

Fortsat fokus på vækst

Integrationen af GIL forløber ifølge DSV efter planen, og 40 af de i alt 60 GIL-lande er nu blevet inkluderet i DSV’s netværk. Det forventes, at integrationen er fuldendt i Q3 2022.

I 2021 har DSV også kunnet notere sig fremskridt på adskillige andre strategiske initiativer. Den fysiske infrastruktur er blevet udbygget med nye, moderne logistikcentre i Europa, Sydafrika og Nordamerika, og samtidig har DSV fortsat udviklingen af den digitale infrastruktur og IT-systemer for at kunne tilbyde et endnu højere serviceniveau over for kunderne.

Resultat af Q4 2021

For fjerde kvartal 2021 udgjorde nettoomsætningen 61,3 mia. kr. (4. kvartal 2020: 31,7 mia. kr). Reguleret for valutakurseffekt udgjorde væksten 89,8 procent og er primært drevet af øget aktivitet, højere fragtrater og effekten fra købet af GIL. 4. kvartal var det første fulde kvartal, efter købet af GIL blev gennemført i august 2021.

For 4. kvartal 2021 udgjorde bruttofortjenesten 11.674 mio. kroner (4. kvartal 2020: 7.212 mio. kroner). Koncernens bruttofortjeneste steg med 58,4 procent (ekskl. valutakurseffekt) og var drevet af øget aktivitet i alle tre divisioner. Den ekstraordinære markedssituation med kapacitetsmangel og høje fragtrater havde samlet en positiv effekt på bruttoresultatet i Air & Sea.

Resultat af EBIT før særlige poster udgjorde 5.113 mio. kr. i 4. kvartal 2021 (4. kvartal 2020: 2.616 mio. kroner) svarende til en vækst på 90,2 procent (ekskl. valutakurseffekt). Alle tre divisioner bidrog til væksten, der var drevet af organisk vækst i bruttofortjenesten, forbedret conversion ratio og en positiv effekt fra GIL.

Resultat af EBIT før særlige poster udgjorde 16.223 mio. kr. for hele 2021, hvilket var lidt over den udmeldte guidance på 15.250-16.000 mio. kr.

Forventninger til 2022

EBIT før særlige poster forventes at ligge i intervallet 18-20 mia. kr. Forventningerne til 2022 er baseret på en forventning om en global økonomisk vækst på omkring 4 procent og en vækst på transportmarkederne på samme niveau. DSV forventer, at den nuværende situation med flaskehalse, kapacitetsmangel og høje fragtrater vil fortsætte et godt stykke ind i 2022. Presset på kapaciteten vil måske gradvist begynde at lette i andet halvår, lyder det.

DSV forventer, at integrationen af GIL vil fortsætte efter planen. Særlige poster i forbindelse med integrationen forventes at udgøre omkring 1 mia. kr. i 2022. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125