Fregatten Esbern Snare er på vej til Guineabugten

Tre dansk-opererede handelsskibe blev i slutningen af 2020 og starten af 2021 angrebet af pirater i Guineabugten, der beskrives som verdens farligste farvand, når det gælder faren for piratangreb.
Det førte til et politisk pres fra Danske Rederier, der krævede at staten greb ind over for det hastigt tiltagende problem.
Derfor lovede regeringen at udsende en fregat til Guineabugten i november i år. Oprindeligt håbede regeringen og et flertal i Folketinget, at missionen kunne gennemføres under en fælles international europæisk indsats.
Men da de diplomatiske forhandlinger ikke har ført til resultater, måtte Esbern Snare i går søndag afgå fra Flådestation Frederikshavn på et spinkelt og rent dansk mandat, selv om regeringen fremhæver, at fregatten vil koordinere indsatsen med USA, Storbritannien, Frankrig og Italien, der jævnligt har flådeenheder i området.
I en pressemeddelelse fra Forsvarsministeriet angives formålet med skibsbidraget er afskrækkelse og støtte til den civile søfart i området:
»Fregattens opgaver omfatter overvågning og rekognoscering, områdebeskyttelse, ledsagelse eller eskortering af skibe samt eftersøgning og redning.
Regeringen ser med stor alvor på sikkerhedssituationen i Guineabugten, hvor omkring 40 procent af alle rapporterede piratangreb på verdensplan finder sted. Alene i 2020 blev mindst 140 søfolk kidnappet i Guineabugten, som svarer til 95 pct. af alle rapporterede kidnapninger.«
- Danmark er en af verdens førende søfartsnationer, derfor skal vi i den grad værne om retten til fri sejlads. Når vi på søndag sender Esbern Snare af sted, er det med en bred opbakning fra Folketinget. Det er vigtigt, at danske skibe kan operere sikkert på de syv verdenshave, udtaler forsvarsminister Trine Bramsen i pressemeddelelsen.
Helikopter og frømænd
Fregatten er udstyret med en SEAHAWK-helikopter og vil kunne indsætte specialoperationsstyrker fra fregattens maritime indsatsstyrke, hvis det bliver nødvendigt.
I gennemsnit sejler angiveligt op mod 30-40 danskopererede skibe gennem Guineabugten på daglig basis, og de transporterer gods for næsten 10 milliarder kr. om året
Som verdens sjettestørste søfartsnation har Danmark en særlig interesse i at beskytte den civile søfart og retten til fri sejlads.
Danske Rederier
Adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen var med til at sende den danske besætning afsted fra Frederikshavn i går søndag.
- Det er en særlig begivenhed at sende et dansk krigsskib afsted på en mission, som er så vigtig for os i Danske Rederier, og som vi virkelig har ønsket skulle gennemføres. Jeg er fuld af respekt for de ansatte i Forsvaret, som nu tager afsted for at højne sikkerheden for handelsflåden. Dem og deres familier skylder vi en kæmpe tak, siger Anne H. Steffensen.
Guineabugten har været hårdt plaget af piratangreb og kan med rimelighed betegnes som verdens farligste farvand. Det seneste halve år har antallet af piratangreb været forholdsvis lavt, men det betyder ikke, at faren er drevet over.
- Piraterne har svært ved at lave angreb i regntiden på grund af det dårlige vejr. Derfor ser vi ofte, at angrebene tager til omkring november, når vejret bliver bedre, og det danske kommer dermed på det bedst tænkelige tidspunkt, siger Anne H. Steffensen.
I Guineabugten skal skibene ind til en lang række forskellige havne, og det gør beskyttelsesopgaven mere kompleks.
- Vi tager et kæmpe ansvar ved at sende Esbern Snare afsted, og et krigsskib med helikopter har uden tvivl en afskrækkende effekt på piraterne. Vores holdning har hele tiden været, at andre lande må følge trop, og nu har også Storbritannien sendt et skib afsted, så opmærksomheden er blevet rettet mod Guineabugten, siger Anne H. Steffensen.