Mærsk satser på fabrik-til-sofa logistik
A.P. Møller – Marsk har købt amerikanske Visible Supply Chain Management og er på vej til at købe hollandske B2C Europe Holding B.V.
Det fremgår af en selskabsmeddelelse, der er offentliggjort i dag fredag – samtidig med, at A.P. Møller – Mærsk har offentliggjort selskabets rekordstore halvårsresultat.
Købet af Visible Supply Chain Management og den tiltænkte overtagelse af B2C Europe Holding B.V. skal styrke Maersks ekspertise inden for segmentet busines to consumer (B2C – Forretning til Forbruger) til gavn for A.P. Møller – Mærsks dør-til-dør på det voksende marked for e-handel.
Visible Supply Chain Management (Visible SCM) er specialiseret inden for B2C-logistik med fokus på pakkelevering og tilhørende services (som håndtering af returlogistik og reklamationer m.m). Selskabet har hovedsæde i Salt Lake City i delstaten Utah i USA.
Som nævnt har A.P. Møller – Mærsk også offentliggjort sine intentioner om at købe hollandske B2C Europe Holding B.V. (B2C Europe). Et selskab, der også tilbyder B2C-pakkedistribution i Europa.
Visible SCM og B2C Europe beskrives begge som veletablerede anerkendte aktører på markedet for e-handelslogistik.
Baggrunden for opkøbene er angiveligt hurtigt skiftende forbrugerkøbemønstre og digitale platforme, der fremskynder udviklingen i forbrugernes onlineadfærd og omdefinerer kendte forretningsmodeller over hele kloden.
Mange af Maersks kunder oplever stærk vækst, når de begynder at implementere digitale salgsløsninger. Derfor opstår, der også behov for logistikleverandører, der kan støtte deres vækst i forhold til forsyningskæderne inden for B2C.
De to opkøb skal udnytte på denne kundetendens og styrke Mærsks e-commerce logistics-produktpakke.
- Mærsk har sat sig for at opbygge stærke e-handelslogistikfunktioner, der vil udvide og styrke vores eksisterende forsyningskædetjenester og skabe nye vækstmuligheder. I dag er kunderne afhængige af den integrerede logistikmetode og -tjenester, som Mærsk tilbyder. Ved at kombinere det med driftsmodeller og værditilbud fra Visible SCM og B2C Europe, vil vi gøre det muligt for vores kunder at fortsætte med at udvikle deres e-handelstilbud og dermed udvide omfanget og potentialet i vores strategiske partnerskaber, udtaler Vincent Clerc, der er CEO for Maersk Ocean & Logistics.
Vækstplatform
Opkøbene vil give Mærsk en stærk vækstplatform inden for e-handel, der er et felt, der er præget af vedvarende og hurtig udvikling, hvor vores investeringer i digitalisering og integration vil skabe betydelige synergier og gøre en stor forskel for kundernes evne til at sælge effektivt på tværs af flere kanaler. De vil desuden også give os mulighed for at tilbyde mere omfattende services til små og mellemstore kunder, siger CEO Vincent Clerc.
I modsætning til A.P. Møller-Mærsks rederi aktiviteter, hvor selskabet selv ejer en betydelig andel af skibene, så beskrives Maersks organisation inden for e-handelslogistik som ”asset light”.
B2C-fulfillment og B2C-levering er baseret på en stærk og fleksibel rygrad bestående af e-handelsteknologi.
Planen er at udbygge Maersks position inden for e-handelslogistik i verdens tre største e-handelsregioner: Europa, Nordamerika og Asien. Købet af Visible SCM og den foreslåede overtagelse af B2C Europe beskrives som er væsentlige skridt på vejen til hertil.
Aymeric Chandavoine, Global Head of Logistics and Services i Mærsk, udtaler:
- Den kontinuerlige udvidelse af vores logistikproduktportefølje understøtter vores langsigtede planer om at hjælpe kunderne med at fungere bedre i enhver konjunkturcyklus. Jeg er glad for at byde Visible SCM velkommen og ser frem til at byde B2C Europa velkommen og sammen opskalere vores platform og e-handelsfunktioner globalt og bygge det, man kan kalde 'fabrik-til-sofa-cyklus', der definerer B2C-forsyningskædesucces.
Visible SCM beskrives af Maersk som brancheleder i USA.