23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ungarn skal mere på banen

Metrans investerer stort i ny hub, der skal øge netværket mod Øst- og Sydeuropa.

Ungarn skal have en større betydning som hub for transportstrømme til og fra store europæiske godshavne og videre til markeder i Øst- og Sydeuropa.

Det mener man hos banegodsselskabet Metrans, der er datterselskab af den Hamborg-baserede terminaloperatør HHLA (Hamburger Hafen und Logistik), der bygger endnu en jernbaneterminal i Ungarn for at udvide sine transporttjenester langs Adriaterhavskorridoren og mod Syd- og Sydøsteuropa.

En samtidig aftale er underskrevet mellem Metrans og den ungarske regering. Hubterminalen bygges i Zalaegerszeg, som er placeret på transportaksen til Adriaterhavets havne Trieste, Koper og Rijeka.

Mængden af containere, der transporteres med jernbane i Ungarn, er vokset støt i de senere år. Metrans har draget fordel af dette, især gennem hubterminalen i Budapest, der åbnede i 2017. I det første år blev cirka 250.000 standardcontainere (TEU) håndteret på anlægget, og dette steg til 425.000 TEU i 2019. På trods af de gældende begrænsninger som følge af coronaviruspandemien har antallet af containere, der blev håndteret i 2020, generelt været stabilt, lyder det fra selskabet.

Angela Titzrath, bestyrelsesformand i HHLA:

- Vi investerer i Ungarn, fordi vi ser et stort potentiale der for fremtidens jernbanetransport. Adriaterhavskorridoren udvikler sig til en ekstremt vigtig europæisk transportakse. Derfor erhvervede vi også for nylig en havneterminal i den italienske by Trieste. Og Ungarn, med sin placering i hjertet af Europa, er af afgørende betydning for udvidelsen af Metrans-netværket også mod Syd- og Sydøsteuropa. Jeg vil gerne takke de ungarske ministerier og de relevante myndigheder i regionen for det gode samarbejde, siger Angela Titzrath.

Peter Kiss, formand for direktionen i Metrans Group, har annonceret investeringer på over 40 mio. euro til at konstruere og udstyre den nye terminal.

- Denne store økonomiske investering viser, hvor vigtig Ungarn er for den videre udvikling af Metrans. Vi ønsker at vokse i Ungarn og med det ungarske folk. Den planlagte terminal vil hjælpe med at give landet et yderligere løft mod at blive et af de mest effektive logistiske knudepunkter i Europa, siger Peter Kiss.

Fundamentet til terminalen lægges til efteråret i år, og den første del af hubben går efter planen i drift i 2023. Metrans forventer, at cirka 120 nye job skabes i Zalaegerszeg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125