23948sdkhjf

Kurt Beier-sagen: Møde med beskæftigelsesministeren

Beskæftigelsesministeren drøftede Kurt Beier-skandalen med repræsentanter fra transportbranchen.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen havde fredag inviteret repræsentanter fra brancheorganisationerne for at drøfte Kurt Beier-sagen.

Mødet fandt sted med et bagtæppe af stigende international opmærksomhed.

I Tyskland har myndighederne gennemført en razzia mod en terminal nær ved Dortmund, der er ejet af NTG, som har opsagt samarbejdet med Kurt Beier Transport A/S efter skandalen begyndte at rulle.

De tyske myndigheder har afhørt 16 filippinske chauffører, der angiveligt har kørt for Kurt Beier Transport. De tyske myndigheder undersøger blandt andet, om det er korrekt, at de filippinske chauffører kun er aflønnet med 400-500 euro om måneden, hvilket er langt under den tyske mindsteløn.

Det skriver Ekstrabladet, med Fagbladet 3F som kilde.

Fagforeninger har i forvejen politianmeldt Kurt Beier Transport og tilknyttede selskaber i Holland og Tyskland.

Filippinsk senat

Sagen har nu også vakt så stor opsigt i filippinerne, at et medlem af det filippinske senat i Manilla, vil nedsætte en undersøgelse, der skal sætte fokus på arbejdsvilkårene for filippinske chauffører i udlandet.

Det skriver TV2 med Manilla Bulletin som kilde.

- Det er frustrerende at vide, at vores chauffører blev lovet bedre muligheder, men i stedet blev ekstremt underbetalt, mishandlet og misbrugt. Ingen filippinsk arbejdstager - og slet ikke dem, der arbejder langt væk fra deres familier - fortjener at blive ofre for denne lyssky praksis som tak for deres hårde arbejde og offer, udtaler senator Joel Villanueva.

Konkrete tiltag

Ifølge invitationen fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, ønsker ministeren en drøftelse af den konkrete danske sag, hvor danske myndigheder med politiet gennemførte en razzia mod Kurt Beier Transports terminal i Padborg 30. Oktober. Men Troels Lund Poulsen ønsker også en drøftelse af mulige konkrete tiltag, der gør det muligt at undgå lignede sager i fremtiden.

En af deltagerne i mødet var adm. direktør i DTL, Erik Østergaard, der til Transport-Tidende siger:

- Alle branchens repræsentanter tog skarpt afstand fra de forhold, der er blevet afsløret hos Kurt Beier Transport. Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen var enig med branchens repræsentanter om, at det er i alles interesse, at denne sag ikke gentager sig.

Erik Østergaard oplyser, at mødet ikke resulterede i konkrete tiltag, men at parterne var enig om, at problemet med 3.-landschauffører skal imødegås på tre områder.

- Først og fremmest er der er behov for, at nedsætte en eller anden form for hurtigt arbejdende udvalg, der inden fo ren overskuelig fremtid kan finde konkrete tiltag, der kan forhindre lignende sager. Det andet ben, er EU’s vejpakke, der indeholder en lang række elementerg, der vil begrænse mulighederne for social dumping i vejgodstransporten, hvis de bliver vedtaget, siger Erik Østergaard.

Han erkender, at der hersker usikkerhed om vedtagelsen af vejpakken, ikke mindst fordi, den møder udtalt modstand fra EU’s medlemslande i Østeuropa.

- Der er her en stigende erkendelse af, at de nuværende forhold ikke har holdbare – også i Østeuropa. Derfor tror jeg, at der kan findes et kompromis, som i nogen grad vil bremse den unfair konkurrence i EU og den sociale dumping, siger Erik Østergaard og tilføjer.

- Det tredje og sidste ben, der var enighed om, var behovet for en øget kontrolindsats - gerne i form af kontroller, hvor politiet arbejder sammen med flere andre relevante myndigheder. Det er et område, hvor vi allerede nu kan gøre noget for at forbedre forholdene, slutter Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.282