23948sdkhjf

Toldstyrelsen er godt på vej

Toldkonferencen: Godt fundament og store udfordringer.

- Vi er ikke færdige, men vi er godt på vej. 

Sådan indledte den nye Toldstyrelses direktør Charlotte Møller sin præsentation af styrelsen, der officielt åbnede 1. juli, på Danske Speditørers velbesøgte Toldkonference på Hotel Munkebjerg ved Vejle 19. september. 

Toldstyrelsen får 650 medarbejdere fordelt på 190 i hovedsædet i Aarhus, mens andre 100 får arbejdsplads i Køge. De resterende 360 fordeles over geografi-afhængige toldsteder fordelt over hele landet. 

- Toldstyrelsens kerneopgaver er at sikre, at virksomheder og borgere afregner korrekt told, og at det skal være nemt at handle med udlandet. Samtidig skal der opretholdes en effektiv toldkontrol ved EU’s ydre grænser, sagde Charlotte Møller. 

Hun lagde ikke skjul på, at Toldstyrelsen står over for en række udfordringer. Først og fremmest implementeringen af EU’s nye Toldkodeks, der skal digitalisere toldbehandlingen i hele EU. Den omfattende reform kræver store investeringer i nye it-løsninger, og en administrativ og organisatorisk tilpasning.  

Det første modul i digitaliseringen går efter planen online her i oktober og toldkodekset skal efter planen være gennemført i 2025 

- Derfor er det nye EU-toldkodeks et særligt fokus område for Toldstyrelsen. Etableringen af den nye styrelse, med de omfattende opbygnings- og rekrutteringsopgaver, der følger med, er der også særligt fokus på, sagde Charlotte Møller. 

Udgangspunkt 

Hun fremhævede det store antal fagligt dygtige og kompetente toldmedarbejdere, der følger med fra SKAT. 

- De er årsagen til, at Toldstyrelsen er startet med en effektiv grunddrift, og der allerede er en stærk kultur i organisationen. Men der er også mange af vores erfarne og dygtige medarbejdere, der nærmer sig pensionsalderen. Derfor står vi over for et generationsskifte og vi står derfor også over for en betydelig rekrutteringsopgave.  

Hun erkendte også åbent, at Toldstyrelsen arver en række udfordringer fra SKAT i form af kritik fra ikke bare Skatteministeriets Koncernrevision, men også Rigsrevisionen og Den Europæiske Revisionsret. 

Samarbejde 

Toldstyrelsens direktør anførte en en håndfuld strategiske pejlemærker.  

Virksomheder og borgere skal opleve en effektiv, pålidelig og kompetent toldadministration, mens kerneinteressenter skal opleve styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret. Hvilket fik positiv respons fra det tæt pakkede auditorium. 

Charlotte Møller fremhævede også høj regelefterlevelse og korrekt afregnet told, gennem effektiv toldkontrol og målrettet vejledning, beskytte samfundet mod indførslen af illegale og farlige varer, sikre en kultur med høj faglighed, og kompetente og engagerede medarbejdere.  

Endelig er sikring af drifts- og kundenær implementering af Toldkodekset på listen over strategiske pejlemærker. 

Toldakademiet 

Toldstyrelsen opretter eget Toldakademi. Dels for at sikre uddannelse af de mange nye medarbejdere og dels for at sikre videreuddannelse af eksisterende medarbejdere. 

- Toldakademiet skal sikre, at alle medarbejdere har de rette organisatorisk, personlige og kulturelle kompetencer til at løse Toldstyrelsens opgaver. Det skal bidrage til at realisere de fem strategiske pejlemærker ved at sikre et højt toldfagligt niveau, samt on-boarding af relevant ny viden, nye processer og nye IT-systemer i hele organisationen, sagde Charlotte Møller. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141