23948sdkhjf

Tester højt automatiserede lastbiler i tysk trafik

Lastvognsproducenten Iveco og Plus lancerer testprogram for højautomatiserede lastbiler.

Iveco og Plus har for nylig igangsat en test på offentlig vejtest af deres fælles bud på en højautomatiseret lastvogn, der beskrives om en mulig næste-generations-lastbil.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Iveco.

Som en del af testen på offentlig vej i Tyskland, vil de to virksomheder indsamle vejdata for at validere deres autonome lastbilers driftsegenskaber, der skal danne basis for designet af den potentielle fabriksproduktion af den højt automatiserede lastvogn.

Testprogrammet er samarbejde mellem Iveco og Plus, som er en førende global leverandør af højautomatiserede løsninger til kørsel og autonom kørsel. Den PlusDrive-aktiverede Iveco S-WAY lastbil, der anvendes i forsøget, er ifølge pressemeddelelsen designet til at forbedre sikkerheden, effektiviteten og føreroplevelsen, samtidig med den angiveligt skal give et mere bæredygtigt alternativ til flådeejerne.

- Tyskland er førende og en trendsætter inden for autonom kørsel, så vi er glade for at kunne lancere vores offentlige testprogram i et land, der længe har taget teknologisk innovation og sikkerhedsløsninger til sig såsom højautomatiserede lastbiler. Dette er en vigtig fase i vores planer om at levere stærkt automatiserede lastbiler til markedet, siger Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer, Iveco Group.

Testet i forskelligt terræn og forhold

Det er meningen, at vejtesten skal udvides til at omfatte veje i Østrig, Italien og Schweiz. Hvert lands unikke vej og trafikforhold vil udsætte den højautomatiserede lastbil for en bred vifte af terræn, hældninger, vejrforhold og kørescenarier. Det vil bidrage til løbende at udvide mulighederne og funktionerne i Plus’ autonome køreteknologi.

Anders Velta, Country Sales Manager hos Iveco Norge AS, synes også, at testprogrammet er interessant for Norge.

Han udtaler:

- Iveco Norge følger projektet tæt, og vi glæder os til at se selvkørende Iveco-lastbiler på vores breddegrader. Første skridt bliver de nye GSR-regler (general safety regulation) fra EU, som træder i kraft i juli 2024, hvor en række sikkerhedssystemer bliver lovpligtige, for eksempel Lane Departure Warning, træthedssensor til føreren, fartpilot, der aflæser vejskilte mv.

Ovenstående funktioner kendes allerede på personbiler, men de kan ikke bare overføres til lastbiler.

/Smir

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093