23948sdkhjf

”Tung” CO2-stramning bør åbne for biobrændstoffer

DI Transport: Flere veje til klimaneutral lastbiltransport.

Branchefælleskabet DI Transport – under Dansk Industri - roser Europa-Kommissions forslag om en mere ambitiøs plan for afskeden med de fossile brændstoffer i den tunge transport. Men samtidig ønsker DI Transport også, at EU vil sikre, at der fortsat kan anvendes grønne CO2-neutrale biobrændstoffer i netop den tunge vejgodstransport.

EU-Kommissionen har i dag fremlagt sit længe ventede forslag til en forordning, der fastlægger CO2-standarder for tunge køretøjer. Forslaget indebærer bl.a. et krav om fossilfrie bybusser i 2030 og 90 pct. CO2-reduktion fra lastbiler i 2040. I DI Transport understreger man nødvendigheden af fælles EU-regler og støtter op om klimamålsætningerne bag forslaget men påpeger, at lastbilerne er afgørende for forsyningssikkerheden og fortsat skal kunne levere de varer, der skal ud til kunderne.

- Vi er enige i målet om CO2-neutral lastbilstransport og mener, det er realistisk med CO2-neutrale bybusser allerede fra 2030. Men der er flere veje til målet, og vi får brug for både el, brint og grønne flydende drivmidler til de tunge transporter. Derfor er det vigtigt med en teknologineutral tilgang i EU-reglerne, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

Store private og offentlige investeringer

Forslaget vil kræve store investeringer i grøn energi og ladeinfrastruktur, hvis lastbiler og busser skal være CO2-neutrale, lyder det.

- El-lastbiler stiller meget større krav til opladning end personbiler, så uanset hvordan man vender og drejer det, så skal medlemslandene i gang med at investere i bl.a. ladestandere og elnettet for at kunne håndtere et stærkt stigende antal el-lastbiler i EU, lyder det fra Rune Noack.

DI Transport er positive over for et mål om 90 pct. reduktion fra lastbilerne i 2040, men advarer mod at Europa-Parlamentet og medlemslandene strammer skruen for hårdt.

- Man kan ikke uden videre kopiere reglerne for personbiler over på lastbiler, da de skal løse flere og meget forskellige opgaver. En lastbil transporter med andre ord alt fra tunge vindmølletårne, byggeelementer til almindelige dagligvarer, siger Rune Noack.

Grønne biobrændstoffer

Det er derfor vigtigt at forslaget er teknologineutralt og tager mere hensyn til mulighederne for at benytte grønne CO2-neutrale drivmidler, som f.eks. biogas, biodiesel eller e-diesel lavet på vindmøllestrøm.

- De grønne drivmidler kan bidrage til store CO2-reduktioner her og nu, og samtidigt være løsningen fremadrettet der, hvor der ikke er en el- eller en brintlastbil, der kan løse opgaven, siger Rune Noack.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111