23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye EU-standarder for CO2-udledning

Danske Speditører forventer flere tidsler i nyt CO2-forslag fra Europa-Kommissionen.

I dag tirsdag offentliggør EU-kommissionen sit længe ventede forslag til nye standarder for CO2-udledning fra vejgodstransporten.

Danske Speditører har forberedt modtagelsen i dialog med Fagudvalg Vej & Bane. Næste skridt er indsatsen for - i samarbejde med danske politikere og myndigheder - at ”luge tidslerne ud”.

Hvor omfattende den opgave bliver, står først klart, når forslaget er offentliggjort, skriver Danske Speditører.

Skal bidrage

I speditørernes brancheorganisation er holdningen klar. Transport- og speditionsbranchen både kan og skal bidrage til CO2-reduktionen og indfrielse af ambitiøse politiske mål i Danmark og EU. Men målene skal afspejle de teknologiske landvindinger, infrastrukturens udbredelse og den økonomiske rentabilitet.

- Vi har ikke lagt os fast på en model for, hvordan forretningsgrundlaget for nul-emissionslastbiler skal udformes, men vi vil have et skarpt øje på det, fordi modellens udformning er særligt vigtig for små og mellemstore virksomheder, udtaler administrerende direktør i Danske Speditører, Martin Aabak.

Han fremhæver en række forhold, som foreningen vil nærstudere i det kommende forslag:

- Der er nogle lavthængende frugter, vi med det samme bør tage med i betragtning. Vi forventer, at forordningens anvendelsesområde udvides til også at omfatte mellemstore lastbiler ned til 7,5 tons – og det er godt. Især for den del af godstransporten, som foregår i nærområdet.

Intet farvel til diesel

Aabak peger også på, at det næppe er realistisk allerede nu at træffe beslutning om forbud mod dieseldrevne lastbiler.

- Omstilling til lavemissionskøretøjer kan i noget omfang øges ved økonomiske incitamenter, men for den meget tunge transport er dieseldrevnes køretøjer fortsat nødvendig, siger Martin Aabak og peger på, at lige nu fokuserer stærke kræfter i Tyskland og Frankrig på at udvikle brint som drivmiddel til den tunge trafik, der udfører langdistance transporter. I Danmark taler vi lige nu mest om el-drevne lastbiler.

Flere modulvogntog

Uanset hvad vi vælger, så er der en genvej, som speditørerne også peger på.

- Allerede nu bør brugen af modulvogntog fremmes især herhjemme, hvor vi halter efter andre lande i EU. Med modulvogntog er der potentielt en stor klimagevinst, også selv om transporten foregår med fossile brændstoffer. Vi får 30 procent mere gods på vogntoget og bruger kun 5 procent mere brændstof, slutter Martin Aabak.

Skåltaler rækker ikke

Hos Danske Speditører peger man desuden på, at nye CO2-standarder og mål ikke gør det alene. Det er nødvendigt med markant udvikling af infrastrukturen med blandt andet el-ladestandere og brintanlæg.

I slutningen af marts fremsætter skatteminister Jeppe Bruus regeringens forslag til ny vejafgift for lastbiler. I regeringens oprindelige forslag var vejafgiften afstemt efter CO2-udledningen, men desværre på en måde hvor provenuet, stik mod transportbranchens anbefalinger, ikke bliver ført tilbage til branchen som tilskyndelse til grønne investeringer.   /Smir

BREAKING
{{ article.headline }}
0.16