23948sdkhjf

Først med infrastruktur til de tunge køretøjer

E.ON etablerer de første offentligt tilgængelige ladestandere til el-lastbiler ved Høje Taastrup Transportcenter og Hirtshals Transportcenter.

Adgang til effektiv, strategisk placeret lynopladning er altafgørende, når lastbiler skal over på el. Hidtil har de få eldrevne lastbiler, vi har her i landet, ladet op ved egne depoter, men som de første sætter energiselskabet E.ON offentligt tilgængelige 400 kW-ladestandere op – dedikerede til den tunge transport. De første skal op ved Høje Taastrup Transportcenter i 2023. Dette er starten i Danmark på E.ON’s korridor af standere ned igennem Europa til el-lastbiler.

Den grønne omstilling af den tunge vejtransport er vigtig for at nå Danmarks mål om mindst 70 procent reduktion i drivhusgasser frem mod 2030. Den nye regering vil fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark blandt andet ”ved at sætte yderligere handling bag fremme af nulemissions-lastbiler inklusive opsætning af ladestandere”.

Og skal lastbiler og varebiler køre på el – skal der også være opladning klar til dem. Og den udrulning er E.ON i gang med nu i tæt samarbejde med lastbilsproducenterne. E.ON leverer allerede opladning til tung transport ved flere depoter og er på vej med offentlige standere – først i Høje-Taastrup og derefter er aftalen om de næste på plads i Hirtshals. Centralt for hele manøvren er at skabe tryghed og gøre det let for vognmandsforretninger at skifte til el, og der kan E.ON trække på sin erfaring fra 13 europæiske lande.

Let adgang er essentielt

I første omgang sætter E.ON tre 400 kW-ladestandere op hvert sted, der kan lade seks el-lastbiler op samtidigt. Parkeringspladserne er nemlig designede, så el-lastbilerne kan parkere på begge sider af standerne.

- Erhvervstransport på el halter efter den udvikling, vi har set de senere år for privatbiler. Som ladeoperatør vil vi gå forrest og lette adgangen til opladning – også for den tunge transport. Jo flere lademuligheder vi har strategisk placeret rundt om i landet, jo lettere bliver det at få lastbiler over på el. Vi vil investere i og skrue op for grøn omstilling af den tunge transport – både offentlige og privatejede ladestandere, udtaler Anders Krag, Managing Director for ladenetværket E.ON Drive Infrastructure.

Grøn omstilling af vejtransporten gør en stor forskel

En fjerdedel af Europas samlede CO2-udledning kommer fra transporten, og ifølge Det Europæiske Miljøagentur kommer 71,7 procent af den udledning fra vejtransporten. Tunge køretøjer og lette varevogne står for over en tredjedel.

- Høje Taastrup Transportcenter har dagligt over 5.000 besøg af lastbiler. Med aftalen med E.ON bliver vi klar til el-lastbilerne, og vi ser en stor fordel i at være de første til at tilbyde offentlig tilgængelig opladning til el-lastbiler og -varebiler, siger Mikkel Merrild fra Høje Taastrup Transportcenter.

Opladningsmønster er anderledes end for privatbiler

Det er ikke kun på rastepladserne, E.ON forbereder sig til el-lastbilerne. Tung transport stiller særlige krav, fordi opladningen skal passe ind i det køremønster og funktion, som lastbilen eller varebilen har. Derfor arbejder E.ON på aftaler og samarbejder med transportfirmaer, lastbilproducenter, fragtfirmaer, lagerhuse og andre steder, hvor man kunne tænke sig, at en bil kan lade op, mens den bliver læsset eller chaufføren holder hviletid.

/anga.

Fakta:

  • De første offentligt tilgængelige ladestandere dedikeret til tung transport sættes op ved Høje Taastrup Transportcenter, Estland Alle, 2630 Taastrup og forventes at være i drift i slutningen af 2023. Seks lastbiler kan lade på sitet samtidigt.
  • Herefter følger 3 lynladere på 400 kW til 6 el-lastbiler ved Hirtshals Transportcenter, Dalsagervej 3, 9850 Hirtshals.
  • Ladestanderne har en effekt på 400 kW, men kan skaleres op til 1 MW, når teknologien er klar.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098