23948sdkhjf

DTL: Positivt og afbalanceret regeringsgrundlag

Vognmandsorganisation roser blandt andet skattestop og oplæg til grøn omstilling af vejgodstransporten.

Det foreliggende regeringsgrundlag under titlen ”Ansvar for Danmark” ser umiddelbart ud til at være en positiv og afbalanceret omgang i forhold til vognmændenes situation.

Det fremhæver DTL’s adm. direktør Erik Østergaard, der først og fremmest hæfter sig ved, at der er fokus på kvalificeret arbejdskraft under ordnede forhold, og at udgangspunktet er et decideret skatte- og afgiftsstop for erhvervslivet.

Det skriver DTL – Danske Vognmænd på brancheorganisationens hjemmeside.

Ingen nye eller videreførte afgifter

- Det er positivt, at det nu står sort på hvidt, at regeringen ikke vil gøre det dyrere at være dansker eller drive virksomhed. Det, at man med afsæt i et skattestop vil stille danske lønmodtagere og dansk erhvervsliv bedre i forhold til fremtidens vækst og arbejdspladser, er noget vi i længere tid har savnet fra politisk hold, siger Erik Østergaard.

Princippet vil dog ikke gælde for erhvervsbeskatning, hvis provenuet – som med den kommende CO2e-afgift på landbruget – føres tilbage krone for krone til erhvervene, fremgår det af regeringsgrundlaget.

 – Det tolker jeg derhen, at hvis en afgift ikke positivt er nævnt på nuværende tidspunkt, vil den ikke blive videreført eller opfundet senere, medmindre provenuet føres tilbage til erhvervet, vurderer Erik Østergaard.

Ladeinfrastruktur til lastbiler

DTL – direktøren er også positiv over for den nye regerings ambitioner om at fremme skiftet fra fossile brændstoffer til fossilfrie alternativer i personbilstrafikken. Men han savner tilsvarende opbakning til den grønne omstilling af den tunge vejgodstransport.

- Jeg synes, at regeringens udtrykte ambition om at sætte gang i opsætning af ladestandere er sympatisk. Man kan dog diskutere, om puljen til drivmiddelinfrastruktur fra 2021 nu rækker så langt, som udviklingen tilsyneladende tilsiger. For det går rasende stærkt i øjeblikket, og flere vognmænd, der har investeret i el-biler, har længe efterlyst en dækkende ladeinfrastruktur for især tunge køretøjer, siger Erik Østergaard.

Offentlige indkøb

Der kører allerede et betydeligt antal el-drevne bybusser i mange danske kommuner. Det skyldes, at der har været politisk vilje til at finde penge til at betale for de dyrere el-drevne busser og den tilhørende ladeinfrastruktur.

En tilsvarende politisk opbakning til den tunge vejgodstransport har været helt fraværende og derfor er antallet af el-drevne lastvogne i Danmark fortsat meget beskedent.

Men det fremgår af regeringsgrundlaget, at CO2-aftrykket fra de offentlige indkøb skal sænkes – også på transportområdet. Det hilses velkommen i DTL.

Endelig vil regeringen nedbringe klimaaftrykket på de offentlige indkøb, herunder også indkøb af transport, og det bliver hilst velkommen af Erik Østergaard. – Vi har intet imod, at det offentlige går forrest som transportkøber, så vi kan få nogle grønnere udbud og dermed sætte skub i processen.

Sikkerhed for investeringerne

Nøgleordet er ifølge Erik Østergaard sikkerhed for investeringerne hos den enkelte vognmand – både den nuværende investering og de kommende investeringer i nye vare- og lastbiler. Her er en velfungerende infrastruktur for drivmidlerne helt afgørende. Det gælder ikke mindst tilgængelighed af lademuligheder hjemme i virksomhederne, hos kunderne, i terminaler og undervejs langs motorveje og i byerne.

- Det er ikke nogen nem eller omkostningslet opgave, og det fordrer klare linjer og et tæt samarbejde mellem myndighederne, transportørerne og leverandørerne af køretøjer og drivmidler, slutter Erik Østergaard.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127