23948sdkhjf

Forbrugerne vil også have fysiske butikker

Dansk Erhverv: En stigende andel forbrugere mener, at det er vigtigt, at netbutikker også har fysiske butikker.

Selv om en meget stor andel af detailhandlen er rykket over på internettet, så ønsker en stigende andel af forbrugerne, at der også er mulighed for at besøge ”butikken”.

Det viser en E-handelsanalyse, som Dansk Erhverv har fået udarbejdet.

En af dem, der ifølge en pressemeddelelse fra Dansk Erhverv, mærker forbrugerinteressen for at kunne købe både ”digitalt” og i en fysisk butik, er konsulentvirksomheden Impact.

Nye og eksisterende kunder er nemlig i stigende grad interesserede i at opbygge eller styrke deres omnichannel-indsats. Det forklarer Martin Sandvad, Senior Client Director & Omnichannel Lead hos Impact:

- Forbrugerne efterspørger i stadig højere grad, at brands og retailere er til stede på de kanaler, som kunderne selv bevæger sig rundt i – og det er ligegyldigt om det er i en butik, på din mobil eller i et Metaverse for den sags skyld. Det smitter af på os.

Udviklingen hos Impact stemmer fint overens med nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse seneste analyse. Den viser, at 17 procent af forbrugerne vurderer, at det har det stor betydning, at en netbutik også har en fysisk butik, mens 9 % udelukkende handler online i butikker, der også har en fysisk butik – en stigning fra samlet 22% til 26% ift. 2021.

Set hen over forbrugergrupperne er der en stigende grad af betydning i forhold til, om netbutikkerne også har en fysisk butik. Den højeste andel er hos pensionisterne, hvor hver tredje (32 procent) tillægger det stor eller afgørende betydning. Blandt de unge er det kun hver fjerde – omvendt er det blot hver sjette unge (17 procent), som ikke tillægger de fysiske butikker nogen betydning, hvor denne andel er klart højere i de øvrige forbrugergrupper.

Usikkerhed og bekvemmelighed

Selvom udviklingen fra 2021 til 2022 ikke er enorm, så er den dog interessant, vurderer Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for digital handel i Dansk Erhverv:

- Man kan selvfølgelig sagtens drive en ”ren” netbutik, men hvis man som netbutik overvejer at supplere med en fysisk butik eller omvendt, så er der i hvert fald et argument i de nye tal.

Han mener, at der er to primære årsager til udviklingen:

- For det første, så er forbrugerne måske mere usikre i øjeblikket, og vi ved, at en fysisk butik øger troværdigheden og fjerner noget usikkerhed. For det andet spiller corona en rolle, fordi en del forbrugere simpelthen har savnet de fysiske butikker.

Den vurdering bliver bekræftet i analysen, som viser, at 7 ud af 10 svarer, at den primære årsag til omnichannel er, at de ved, hvor de skal henvende sig, hvis der opstår problemer. 4 ud af 10 mener, at en fysisk butik mindsker risikoen for at blive svindlet.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156