23948sdkhjf

Bedre adgang for lastbiler i HHLA

Med nyt slot-booking system vil HHLA bedre udnytte kapaciteten på terminalerne.

Den Hamborg-baserede terminaloperatør HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG) har i samarbejde med flere vejgodstransportselskaber udviklet bookingsystemet Truck Fit til gavn for lastbiler, der besøger terminalerne.

Ifølge HHLA vil Truck Fit føre til en forbedret udnyttelse af slots på deres Hamborg-containerterminaler ved at øge vognmændenes engagement ved reservation. Målet med Truck Fit er at udnytte den ledige kapacitet optimalt og at sikre, at alle vognmænd, der deltager i slot-booking-processen, har lige muligheder for at planlægge og booke slots.

Jens Hansen, administrerende direktør i HHLA:

- Med introduktionen af slot-bookingprocessen og Truck Fit-systemopdateringerne forbedrer vi løbende processerne på Hamborg-terminalerne. Dette reducerer den tid, lastbiler bruger på terminalen og aflaster dermed den offentlige infrastruktur. Samarbejdet med vognmændene har gjort det muligt for os at videreudvikle systemet baseret på brugernes behov og bragt os tættere på vores fælles mål: den gennemsigtige og pålidelige tildeling af slots.

Systemopdateringerne er foretaget i tæt koordinering med de deltagende vognmænd. En vigtig udviklingspartner for HHLA var Hamborg-vognmandsfirmaet Stuhr Container Logistic, der har været involveret i planlægningen og gennemførelsen af projektet fra starten.

Heiner Stuhr, managing partner hos Stuhr Container Logistic, siger om Truck Fit:

- I starten var vi skeptiske over for ændringerne af systemet, fordi vi frygtede, at den fleksibilitet, vores virksomhed har brug for, ville gå tabt. Men i vores rolle som udviklingspartner var vi i stand til at udtrykke vores bekymringer gennemsigtigt fra starten. HHLA-projektteamet gik i dialog med os og fandt altid den rigtige løsning. Nu er der flere book-bare slots tilgængelige med kort varsel, end der var før justeringerne, hvilket har en positiv indvirkning på vores forretning, siger Heiner Stuhr.

Slot-booking-processen blev indført i Port of Hamburg i 2017 for at forhindre flaskehalse ved terminalerne og for at afhjælpe trafiksituationen. I begyndelsen af 2022 begyndte HHLA at opdatere systemet med introduktionen af Truck Fit, da no-show raten – andelen af ubrugte slots – var vokset markant. Med systemopdateringen vil vognmænd med en for høj no-show rate blive tilbudt en begrænset mængde af slots i spidsbelastningsperioder den følgende uge.

Oliver Dux, managing director i Container Terminal Altenwerder (CTA):

- Vi er meget taknemmelige over for alle vores projektpartnere – inklusive Stuhr – for at støtte HHLA’s introduktion af Truck Fit trods de vanskelige omstændigheder. Den nuværende situation illustrerer især, hvor vigtigt det er, at alle parter, der er berørt af forsyningskædeforstyrrelser, arbejder sammen og finder løsninger.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125