23948sdkhjf

Flere kvinder bag rattet i den tunge transport

ATL: På syv år er antallet af kvindelige chauffører fordoblet.

Man skal kigge ind i 42 lastbiler, før man finder én med en kvindelig chauffør. Men for syv år siden skulle der i gennemsnit køre 83 lastbiler forbi, før man kunne spotte en kvinde. Noget tyder altså på, at kvinderne endelig er på vej ind i branchen.

Det skriver ATL.

I mange år lå antallet af kvindelige lastbilchauffører i Danmark og svingede mellem 250 og 300. Det svarer til omkring 1,2 procent af alle chauffører. Men siden 2015 er antallet af kvindelige chauffører steget jævnt.

I dag er der 635 kvinder ansat i branchen – eller 2,4 procent af alle chauffører, viser tal fra Danmarks Statistik. Alene fra 2020 til 2021 steg antallet af kvindelige chauffører med 90 personer.

- Det er værd at hæfte sig ved udviklingen og ikke kun antallet. Og udviklingen har været ganske markant gennem de seneste år. Det er rigtigt positivt, for det giver os mange flere muligheder, når vi skal rekruttere chauffører, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Taskforce

For et par år siden kom en taskforce med syv forslag til, hvordan man kan få flere kvindelige chauffører. Og den satte sig et mål om, at hver tiende chauffør skal være kvinde i 2030.

Der er stadig lang vej til, at det mål bliver opfyldt. Men det er som regel sværest at ansætte den første kvindelige chauffør. Hvis den ansættelse går godt, kan det trække flere ind i virksomheden. De er interesserede, men tør måske ikke hoppe ud i det, siger Lars William Wesch.

Harmoni

En af de virksomheder, der har formået at øge antallet af kvindelige chauffører, er SPF Danmark. Virksomheden startede med nul kvindelige chauffører for syv år siden og i dag er der syv.

- Kvinderne er med til at skabe en god harmoni og balance i dagligdagen, som løfter virksomheden, siger logistikchef Henrik Ringskær.

Alene i år har SPF Danmark ansat fire kvindelige chauffører. Det er et usædvanligt højt antal sammenlignet med andre virksomheder i transportbranchen. Men det sværeste er ikke at ansætte kvindelige chauffører. Der er at fastholde dem på virksomheden.

- Vi har oplevet, at det kan fungere godt i dagligdagen, når kvinderne bliver en del af et team, hvor der er to chauffører, som kan dele arbejdet mellem sig. Det kræver naturligvis, at der er en stærk kultur på virksomheden, som bygger på sammenhold og respekt for at få det til at fungere. Det giver en fleksibilitet og en frihed, som vores medarbejdere godt kan lide, siger Henrik Ringskær.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157