23948sdkhjf

Nordjysk havn styrkes med nyt kajanlæg

Udvidelse fremtidssikrer kajanlægget i Port of Aalborg.

Hos Port of Aalborg oplever man stigende efterspørgsel på kajnære arealer fra virksomheder med både kort- og længerevarende opbevaringsbehov. I 2017 etablerede man en ny multiterminal ved Østhavnen, og nu bidrager et nyt kajanlæg med 27.800 kvadratmeter.

Udvidelsen indebærer en 100 meter lang kajforlængelse, en ny 250 meter lang stenkastning samt etableringen af et tilhørende terminalområde på 27.800 kvadratmeter.

Bag udvidelsen står et partnerskab mellem Per Aarsleff A/S, Cowi og Port of Aalborg. I foråret 2021 valgte Port of Aalborg nemlig, at projektet skulle udbydes via samarbejdsformen Partnering med den hensigt at hæve både denne grønne og funktionelle kvalitet sammenlignet med traditionelle havneudvidelsesprojekter.

- Tilblivelsen af det nye kajanlæg er en vigtig del af at fremtidssikre vores forretning. Dels fordi vi med udvidelsen bedre kan imødekomme den stigende efterspørgsel på kajnær opbevaringskapacitet, og dels fordi vi med den særlige samarbejdsmodel har udfordret både os selv og branchen på, hvor langt vi kan nå inden for bæredygtigt anlæg. Undervejs har vi opnået en række CO2-besparelser og funktionelle fordele, som vi tilskriver den innovative samarbejdsform, og som også kan skaleres til lignende projekter, siger Brian Dalby Rasmussen, projektleder hos Port of Aalborg.

Reduceret klimaaftryk og forstærket bæreevne

Beslutningen om at anlægge kajudvidelsen gennem Partnering-samarbejdet har indtil videre vist sig særdeles vellykket. Blandt andet har samarbejdsmodellen været medvirkende til at reducere projektets samlede CO2-påvirkning med 30 procent, mens kajanlæggets bæreevne er øget betragteligt.

- Vi er lykkedes med at nedbringe projektets klimaftryk gennem valg af grønnere transportløsninger, brug af HVO-diesel samt genanvendelse af en række materialer som spuns, pullerter og knust granit fra Banedanmarks renovering af hovedsporet op gennem Jylland. Ved hjælp af frigjorte besparelser undervejs er vi samtidig lykkedes med at øge kajens bæreevne til 7,5 tons per kvadratmeter mod de planlagte 5 tons, hvilket er med til at skabe en helt unik fleksibilitet i forhold til placering af kraner, siger Brian Dalby Rasmussen.

En af landets største bygge- og anlægsvirksomheder Per Aarsleff A/S vandt Partnering-udbuddet kort før sommerferien, og ifølge senior project manager Patrick Justesen er etableringen af kajanlægget en unik mulighed for at forberede sig på den nye virkelighed:

- Vi ser det her som et meget innovativt projekt, der giver os mulighed for som firma at udvikle os endnu mere inden for bæredygtigt anlæg, som foruden snart at blive et lovkrav også i stigende grad bliver et konkurrenceparameter. Ved Partnering er udbuddet i højere grad en ramme end en spændetrøje, og det giver os en unik mulighed for hele tiden at tænke ud af boksen for at finde løsninger, der kan løfte både funktionalitet og bæredygtighed, siger Patrick Justesen og fortsætter:

- Et godt og konkret eksempel er anvendelse af genbrugsmaterialer. For ikke at få problemer med entreprenøren i et klassisk udbud vil en bygherre typisk skulle være helt sikker på, at et givent genbrugsmateriale kan indgå i projektet, før det skrives ind i udbuddet. På den måde lukker man sig fra de muligheder, der pludselige kan opstå i markedet undervejs i projektet, og som kan bidrage til både grønnere og billigere løsninger.

Samarbejdsmodel bygget på tillid

Modsat en mere traditionel entrepriseform er Partnering kendetegnet ved et tæt samarbejde, hvor entreprenør og leverandører inddrages tidligt i projektfasen, mens den rådgivende ingeniørs rolle fortsætter gennem det meste af udførelsesfasen.

Trods Partnerings fordele er det meget sjældent, at man ser modellen i anvendelse i forbindelse med anlægsprojekter, forklarer Casper Holmgaard Jensen, leading project manager hos den rådgivende ingeniørvirksomhed Cowi:

- Årsagen er formentlig, at Partnering bygger på en høj grad af tillid parterne i mellem, da rammerne for projektet er langt mere åbne end ved et standardudbud. Netop det faktum kan virke afskrækkende for en bygherre. Det er dog samtidig også modellens store styrke, da det giver mulighed for løbende at tilpasse projektet, så det skaber værdi for alle parter i projektet.

Anlægsarbejdet er aktuelt i fuld gang, og parterne forventer, at det nye kajareal er klar til ibrugtagelse til 1. juni. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188