23948sdkhjf

Mærsk køber LF Logistics med hovedsæde i Hongkong

A.P. Møller – Mærsk har indgået en aftale om at købe tredjepartslogistikudbyderen LF Logistics.

A.P. Møller – Mærsk har indgået en aftale om at overtage LF Logistics, der udbyder kontraktlogistikløsninger med hovedsæde i Hongkong. LF Logistics beskrives i en selskabsmeddelelse fra A.P. Møller – Mærsk som en første klasses leverandør inden for ”omnichannel fulfilment services”, e-handel og indenlandsk transport i Asien og Stillehavnsregionen.

Købet af LF Logistics er det seneste i en række af investeringer i logistikudbydere, som A.P. Møller-Mærsk har gennemført i det seneste års tid.

- Købet af LF Logistics er en vigtig og virkelig strategisk milepæl på vores rejse mod at blive den globale integrator af containerlogistik; en global logistikvirksomhed, der leverer digitalt aktiverede end-to-end logistikløsninger baseret på kontrol af kritiske aktiver. Med købet af LF Logistics tilføjer vi kritiske kapaciteter i Asien og Stillehavsområdet for at understøtte vores kunders langsigtede vækst i Asien og Stillehavsområdet samt kapaciteter og teknologi, som vi kan skalere i vores kontraktlogistikforretning globalt, siger Søren Skou, administrerende direktør i Maersk.

LF Logistics udgør med selskabets brede fodaftryk i Asien-Stillehavsområdet og brancheførende fulfilment-kapaciteter en central krumtap for A.P. Møller – Mærsks strategiske målsætninger i regionen om understøtte kundernes behov som en betroet partner i forsyningskæderne fra dør til dør.

Med det påtænkte opkøb vil Mærsk tilføje 223 lagerfaciliteter til den eksisterende portefølje, hvilket bringer det samlede antal faciliteter til 549 globalt fordelt på i alt 9,5 mio. kvadratmeter.

- Med dette træk vil vi booste vores lager- og distributionstilbud og reagere på vores kunders hurtigt voksende behov for kontraktlogistik. Guidet af en kundecentreret kultur og veludførte operationer har LF Logistics opbygget en enestående track record med at eksekvere en overlegen omni-channel strategi for kunder, hvilket er en unik position, vi kan bruge til at opbygge og drive opfyldelse til kunder på tværs af vores netværk, sagde Vincent Clerc, CEO for Ocean & Logistics hos Maersk.

Partnerskab med sælger

Som en del af aftalen om at købe LF Logistics vil Mærsk indgå et strategisk partnerskab med Li & Fung om at udvikle logistikløsninger.

LF Logistics driver et omfattende panasiatisk netværk og er den foretrukne forsyningskædepartner for virksomheder, der ønsker at vokse i Asien-Stillehavsregionen. LF Logistics er specialiseret i B2B og B2C distributionsløsninger inden for detailhandel, engros og e-handel. LF logistics dybe kunderelationer og operationelle ekspertise er en stærk base for, at Maersk kan ekspandere i Asien-Stillehavsområdet og globalt.

- Vi anerkender, at for at LF Logistics skal være en global leder i branchen, er det af afgørende betydning at opnå skala. Maersk leverer den ideelle platform for vores folk og for vores kunder. Maersk  har en betydelig tilstedeværelse rundt om i verden og vil bruge LF Logistics' talentbase og operationelle platform på tværs af Asien til at udbygge sit logistik- og opfyldelsestilbud globalt. Dette vidner om styrken af vores team, vores unikke driftscentrerede kultur og fremragende vækstpotentiale. Sammen vil vi levere et overbevisende værditilbud, der giver vores medarbejdere mulighed for at opnå deres fulde potentiale og vores kunder til at opnå bæredygtig konkurrencefordel, sagde Joseph Phi, CEO for Li & Fung og CEO for LF Logistics.

Betinget af myndighedsgodkendelser

Værdien af transaktionen er oplyst til USD 3,6 mia. (enterprise value).

Købet er betinget af myndighedsgodkendelser og forventes afsluttet i 2022. Indtil opnåelse af alle nødvendige myndighedsgodkendelser og afslutning af transaktionen, forbliver Maersk og LF Logistics to separate selskaber og vil således gøre deres forretninger som normalt.

Som en del af transaktionen for at erhverve LF Logistics har Mærsk indgået et strategisk partnerskab med Li & Fung om at udvikle en omfattende række af end-to-end globale forsyningskædetjenester, hvor Li & Fung fokuserer på forsyningskæden up-stream, mens  Mærsk fokuserer på forsyningskæden down-stream forsyningskæde. Li & Fungs moderselskab forventes endvidere at beholde og fortsætte med at opbygge den udskårne GFM-forretning efter gennemførelsen af transaktionen.

Om LF Logistics

LF Logistics er en privatejet virksomhed af Li & Fung (78,3%) og Temasek Holdings (21,7%). LF Logistics er organiseret gennem to forretningsenheder: In-Country Logistics (ICL) og Global Freight Management (GFM). Grundlagt i 1999 er LF Logistics primært fokuseret på at levere kontraktlogistikløsninger til kunder i Asien-Stillehavet. LF Logistics drives som en selvstændig virksomhed adskilt fra Li & Fung. I løbet af de sidste 22 år har LF Logistics udvidet sin geografiske tilstedeværelse betydeligt med en intention om at levere integrerede logistikløsninger til kunder i hele Asien-Stillehavet. LF Logistics beskæftiger 10.000 mennesker og har 223 lagre og leveringscentre i 14 lande på i alt 2,7 millioner kvadratmeter.

I hele 2020 rapporterede LF Logistics en omsætning på omkring USD 1,3 mia. og en post-IFRS 16 justeret EBITDA på USD omkring 235 mio., hvor ICL-forretningen genererede en omsætning på omkring USD 850 mio. og en post-IFRS 16 justeret EBITDA på ca. USD 230 mio. For hele 2021 forventes ICL-forretningen at rapportere en omsætning omkring USD 1 mia. med en justeret post-IFRS 16 EBITDA på omkring USD 250 mio.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141