Blue Water er sprunget med på ladvognen
I stedet for at dreje nøglen i bilen for at køre en kort afstand til en opgave eller aftale bliver det nu muligt for virksomheder at træde i pedalerne i en strømlinet batteridrevet ladcykel, udviklet og produceret i Danmark af bæredygtige og genanvendelige materialer. Cyklen er udviklet af BBCargo, der udspringer af Body Bike i Frederikshavn. Den modulære ladcykel kan laste op til 150 kilo og smyger sig nemt af sted i for eksempel byer, hvor der er tæt trafik og svært at parkere.
- Analyser viser, at 51 procent af alle motoriserede ture relateret til transport af varer i EU-byer kan erstattes af en cykel, og salget af ladcykler forventes af ramme én million cykler i 2030. Erhvervet er heldigvis begyndt at have fokus på en mere grøn transport. Vi kan efter to års udvikling nu tilbyde et dansk produkt i øverste klasse, udviklet i bæredygtige materialer og som er genanvendeligt – så det er et grønt produkt hele vejen i gennem, fortæller Uffe A. Olesen, administrerende direktør i BBCargo og Body Bike.
Cyklen lanceres først officielt den 26. august, men Blue Water Shipping har allerede erhvervet sig den første BBCargo ladcykel, som skal bruges til transport for virksomhedens ansatte rundt på Frederikshavn Havn.
- Hos Blue Water er vi dedikeret til løbende at reducere miljøpåvirkningen og gør en proaktiv indsats for at reducere energi og brændstofforbrug. Cyklen er derfor endnu et symbol på, at vi ønsker at øge vores grønne aftryk. Samtidig var jeg meget imponeret over cyklens kvaliteter og design baseret på bæredygtige materialevalg, og vi støtter ligeledes op om danske arbejdspladser ved at vælge en cykel fra BBCargo, fortæller Ole Bøgh Ulriksen, filialdirektør i Blue Water Shipping i Frederikshavn og Aalborg.
Bæredygtighed og danske arbejdspladser
Cyklen er resultatet af to års udviklingsarbejde i det nye selskab BBCargo i Frederikshavn, der er udsprunget af Body Bike, som har mere end 20 års erfaring med at udvikle og producere indendørs cykler til det globale marked. Cyklen skiller sig også ud ved at være produceret i Frederikshavn med komponenter fra danske leverandører.
- Vi har dedikeret meget tid til designfasen, og resultatet er en smuk, modulærbar cykel, der virkelig skiller sig ud, og som er produceret af de ypperste materialer med fokus på genbrug og genanvendelighed. Samtidig har det været vigtigt for os, at cyklen er et dansk produkt. Stel og fælge er støbt i 100 procent genanvendeligt aluminium fra henholdsvis Thisted og Svendborg - et materiale som er utrolig let, slidstærkt og ikke ruster. Vores genanvendte plastkasse kommer fra en virksomhed på Sjælland. Og cyklen bliver pulverlakeret i Bindslev. Cyklen bliver samlet her på vores fabrik i Frederikshavn, hvor det er direkte med til at sikre 22 arbejdspladser. Så vi kommer rundt i hele Danmark, og vi er stolte af at skabe danske arbejdspladser, fortæller Uffe A. Olesen.
Den elektriske motor kommer dog fra Shimano i Japan, der har udviklet verdens første komplette system til ladcykler, mens dækkene kommer fra den førende producent Schwalbe i Tyskland. Cyklens specifikationer er mange, og det modulærbare system gør det muligt at tilpasse den til kundens behov.
BBCargo lanceres ved et officielt event den 26. august i Lighthouse i Frederikshavn. I første omgang er der fokus på det danske marked, men allerede fra 2022 er det planen at introducere BBCargo på udenlandske markeder i Holland og Tyskland. BBCargo er desuden støttet af Nordjysk Lånefond. /anga.