Østligste terminal på det europæiske jernbanenet
Den nyeste intermodale forbindelse mellem Vesteuropa og Litauen er for nylig testet af den litauiske transportkoncern Girteka Logistics. I slutningen af juli blev den nye intermodale terminal for erhvervstrafik åbnet i Kaunas, Litauen. Girteka Logistics var et af de første få selskaber, der transporterede sine trailere via den indledende intermodale jernbanekorridor mellem Holland og Litauen. Med åbningen af den nye intermodal terminal, der ifølge Girteka Logistics nu er den østligste destination på det europæiske jernbanenet, vil Girteka Logistics kunne tilbyde et bredere net af destinationer til sine kunder med en af de mest miljøvenlige transportløsninger, der i øjeblikket er tilgængelige på markedet.
- Den nye intermodale terminal i Litauen, nu den mest østlige destination på det europæiske jernbanenet, vil styrke vores forretningstilbud til vores kunder, da vi nu kan tilbyde et bredere udvalg af destinationer, der er dækket af jernbane. Det vil også give os mulighed for at udnytte en meget mere miljøvenlig mulighed for at transportere vores kunders varer, da intermodal jernbanetransport er en af de mest effektive måder at reducere CO2 -udledninger på, og som transportfirma leder vi aktivt efter måder at reducere vores miljømæssige fodaftryk, siger Pavel Kveten, driftsdirektør for European Business hos Girteka Logistics.
LTG Cargos administrerende direktør Egidijus Lazauskas er enig i, at forbindelsen mellem KIT-terminalen og den europæiske sporvidde ikke kun er en økonomisk bedrift for Litauen, men også et andet element i den konsekvente gennemførelse af Green Deal-målene.
- Togtrafikken er blevet anerkendt som et af de mest miljøvenlige transportmidler. EU har officielt erklæret, at for at reducere CO2 -udledningen skal gods transporteres med tog eller skib over en afstand på mere end 300 km, og vejkøretøjer skal fungere som last mile transport. Forbindelsen af den europæiske sporvidde til KIT åbner yderligere muligheder for udvikling af jernbanetransport og reducerer dermed trailers CO2-emissioner og frigør motorveje, siger E. Lazauskas.
For at forbinde Kaunas, Litauen med resten af Europa, skulle strækningen mellem den nye intermodale godsterminal og den polsk-litauiske grænse omdannes til den europæiske måler.
- Vi har arbejdet i flere år på, at det første godstog ankom til KIT på EU -standardsporene. Jeg vil bestemt ikke overdrive ved at sige, at rekonstruktion af Kaunas -jernbaneknuden og dens tilpasning til Rail Balticas behov var et af de mest komplekse nylige jernbaneinfrastrukturprojekter i Litauen, fortsætter E. Lazauskas. /anga.