23948sdkhjf

- Brexit har besværliggjort eksportkørsel

DI: Det er blevet sværere at lave eksportkørsel til Storbritannien.

Ifølge Dansk Industri er det blevet sværere at udføre opgaven med eksportkørsel til Storbritannien, efter brexit trådte i kraft den 1. januar i år. Også selvom den aftale, der blev indgået juleaften, betød en høj grad af liberalisering for handlen mellem briterne og EU-landene.

- Vi er i en introduktionsfase, og mon ikke tingene finder en normal gænge i løbet af nogle måneder. Men man skal selvfølgelig huske på, at Storbritannien ikke længere er en del af det indre marked, og det stiller nogle nye krav, som man skal vænne sig til, siger Andreas Færgemann, chefkonsulent i DI Transport.

For de store speditører og transportfirmaer, som er vant til at handle med tredjelande uden for EU som eksempelvis Norge, er omstillingen til den nye virkelighed nemmere, fordi de kender procedurerne i forvejen. De mindre aktører oplever til gengæld en del besvær med de mange dokumenter, som nu skal være i orden for at få godset over grænsen uden forsinkelser.

- Man skal være opmærksom på, at brexit er en fordyrende faktor. Man skal have styr på moms og på told- og oprindelsesdokumenter, så de administrative byrder er steget voldsomt for speditører og transportfirmaer, siger Andreas Færgemann og fortsætter:

- Det kan føre til forsinkelser, hvis man har en stor container med stykgods og der er fejl eller mangler i papirerne for en enkelt af varerne. Så stopper det hele forsendelsen, og varerne bliver først frigivet og distribueret videre, når det hele er i orden. Det problem har nogle af DI’s medlemmer oplevet, siger Andreas Færgemann. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141