23948sdkhjf

Greater Copenhagen: Et skridt nærmere en HH-forbindelse

Øresundspolitikere mener, HH-analyse danner afsæt for fortsat arbejde for en fast forbindelse under Øresund.

På et bestyrelsesmøde i sidste uge besluttede interesseorganisationen Greater Copenhagens bestyrelse, at HH-analysen giver afsæt for, at vi nu tager næste skridt mod målet om at skabe fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

Det politiske samarbejde med deltagelse af regionale og kommunale kræfter i Sydsverige og omkring København, Greater Copenhagen, har sat sig som mål, at der på regeringsniveau bliver givet en principiel politisk accept til igangsættelse af planlægningen af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, og at der er indgået en national aftale om en strategisk analyse af en Øresundsmetro fra København til Malmø i 2021.

De to mål er nu kommet et skridt nærmere, da bestyrelsen i Greater Copenhagen på baggrund af resultaterne af den nationale infrastrukturanalyse på gårsdagens møde har besluttet at opfordre regeringerne i Danmark og Sverige til at igangsætte næste skridt i arbejdet.

- Vi vil i Greater Copenhagen gerne opfordre til, at den danske og svenske regering igangsætter næste skridt, hvilket er en fælles, bilateral dansk-svensk statslig forundersøgelse af HH-forbindelsen og en dansk-svensk stategisk analyse af Øresundsmetroen, siger Carl Johan Sonesson, formand i Greater Copenhagen og ordførende i Region Skåne (M).

Carl Johan Sonesson forklarer videre:

- Den nationale infrastrukturanalyse af en fast forbindelse ved Helsingborg-Helsingør giver et klart billede af, at forbindelsen mellem vores lande vil skabe omfattende fordele i hele Øresundsregionen” og fremhæver fordelene ved øget regional integration, kortere rejsetider, et større arbejdsmarked og reduceret sårbarhed over for forstyrrelser af tog- og vejtrafikken mellem landene.

Carl Johan Sonesson understreger, at regionen har brug for flere Øresundsforbindelser, og at netop infrastruktur gør det muligt for os i Greater Copenhagen at være ambitiøse og tænke internationalt.

- For 40 år siden var der ingen, der havde forestillet sig, at man kunne komme fra København til Århus på tre timer. For 30 år siden var der ingen, der havde forestillet sig, at man kunne komme fra København til Malmø på 30 minutter. Lige om lidt er Hamborg metropolen inden for 2,5 times afstand fra Rådhuspladsen i København. Adgangen til Europa åbner for alvor med Femernforbindelsen, og det skal vi være klar på at håndtere i Greater Copenhagen. Derfor er en ny fast Øresundsforbindelse af afgørende betydning, slutter Carl Johan Sonesson.

FAKTA:

Den 28. januar 2021 fremlagde Vejdirektoratet og Trafikverket en strategisk analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

Greater Copenhagen har vedtaget et fælles trafikcharter med visioner og mål for fremtidens infrastruktur i Greater Copenhagen.

I chartret fremgår, at ”der er i Greater Copenhagen enighed om, at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal bygges først og påbegyndes så hurtigt som muligt, samt at Øresundsmetroen er koblet til udbygningen af Københavns metro, og kan bygges uafhængigt af om en HH-forbindelse er besluttet”.

I 2017 udpegede EU-Kommissionen Greater Copenhagen som foregangsmetropol for samarbejde på tværs af grænser, og integrationen af arbejdsmarked og økonomi er også vokset kraftigt siden 2000, da Øresundsbroen stod færdig. EU-Kommissionen påpegede samtidig, at Greater Copenhagen kan nå endnu længere ved at udbygge den kollektive transport på tværs af grænser, fordi en mere effektiv trafikal infrastruktur vil styrke Greater Copenhagen som en integreret og funktionel metropol.   /Smir

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172