23948sdkhjf

Blå genstarts-anbefalinger afleveret

Målet er at få gang i eksporten inden for de maritime erhverv.

Efter en kort, effektiv proces er genstartsteamet for Det Blå Danmark klar med anbefalinger til regeringen.

Det skriver Danske Rederier.

Det er kun en god måned siden, at regeringen nedsatte otte genstartsteams, der med hver deres erhvervsleder for bordenden skulle komme med anbefalinger til, hvordan eksporten inden for deres felt kan genstartes.

Og efter en række koncentrerede møder og hurtigt arbejde fra de medvirkende i genstartsteamet for Det Blå Danmark, er teamet nu klar med fem anbefalinger, der er afleveret til regeringen.

Henriette Hallberg Thygesen, Executive Vice President i Mærsk har været formand for genstartsteamet for Det Blå Danmark:

- Det Blå Danmark er flere steder hårdt ramt af COVID-19, bl.a. på grund af begrænsninger i den globale mobilitet samt fald i verdenshandlen. Desuden er der i branchen en frygt for en opbremsning af den grønne omstilling, som er nødvendig i de kommende år. Danmark har, ved igangsættelse af målrettede tiltag, gode muligheder for at fastholde og udbygge positionen som en førende grøn søfartsnation samt leverandør af klimavenlige maritime løsninger, siger Henriette Hallberg Thygesen.

Besværlige besætningsskift

For Danske Rederier, der har siddet med i teamet, er den allervigtigste anbefaling at holde fokus på at finde løsninger på de besværliggjorte besætningsskift.

- Besætningsskifte har uden sammenligning været - og er stadig - den største praktiske udfordring for rederierne under COVID-19. Og selvom vi blandt andet med god hjælp fra den danske regering kan skifte besætningsmedlemmer via Danmark, så er det stadig bøvlet, og vi frygter, hvad eventuel ny bølge i efteråret kan betyde for de besætningsmedlemmer, der nu er påmønstret vores skibe, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Derfor lyder en af anbefalingerne, at der afsættes midler til en forlængelse af den midlertidige ordning for besætningsskift i Danmark gældende for resten af 2020. På den måde kan søfolk fra danske rederier fortsat bruge Danmark som knudepunkt for besætningsskift.

Grøn vækstpulje

Udover problemerne med besætningsskifte har genstartsteamet haft fokus på, at genstarten skal bidrage til den grønne omstilling af skibsfarten. Derfor er en anden central anbefaling fra genstartsteamet at oprette en grøn vækstpulje, hvor rederierne kan søge støtte til at til søsætte forsøgsprojekter, der skal skubbe skibsfarten i en grønnere retning.

- Vi står overfor en meget stor og vigtig opgave med at gøre den globale handelsflåde mere grøn og effektiv. Her er der behov for nytænkning og udvikling, som udover at bidrage til den grønne omstilling også vil bane vejen for eksport af ny teknologi, siger Anne H. Steffensen.

En tredje central anbefaling for Danske Rederier er anbefalingen om at udbrede kendskabet til de danske kompetencer inden for havvind og hjælpe danske virksomheder inden for havvind ud på fjerne eksportmarkeder:

- Vi er suveræne til at producere, opsætte og vedligeholde havvindmøller i Danmark. Vi er allerede godt repræsenteret på det europæiske marked, men vi kan få mere ud af de danske rederier og virksomheder, som beskæftiger sig med havvind, hvis vi begynder at vinde flere kontrakter i Fjernøsten og USA. Derfor anbefaler vi regeringen at sætte fokus på det segment i eksportfremmearbejdet, siger Anne H. Steffensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109