23948sdkhjf

EU-enighed om CO2-krav til nye lastvogne

DTL: CO2 regler nødvendige og kræver samtidig indsats på flere fronter.

EU-landene og Europa-Parlamentet er natten til tirsdag blevet enige om en aftale, der for første gang stiller krav til nye lastbilers CO2-udledninger.

Udledningerne fra transportsektoren udgør ca. 25 procent af EU’s udledning og er stigende. Derfor er det nødvendigt med EU-tiltag for at fremme den grønne omstilling i transportsektoren i EU, mener altså et enig EU-Ministerråd og -Parlament.

Det skriver brancheorganisationen DTL – Danske Vognmænd på organisationens hjemmeside.

DTLs adm. direktør Erik Østergaard er enig i, at en reduktion af vejtransportens CO2 aftryk er nødvendig, og anser grænseværdierne for acceptable:

- Man må dog forvente, at kravene vil medføre øgede omkostninger. På den anden side er bilindustrien også godt på vej med udvikling af nye lastbiler drevet af nye drivmidler. Men samlet set vil det med stor sandsynlighed betyde at branchens omkostninger stiger.

Aftalen betyder, at nye lastbiler skal udlede 15 pct. mindre CO2 i 2025 og 30 mindre CO2 i 2030 i forhold til 2019. Kravene bidrager til at nedbringe udledningerne af CO2 i hele Europa og sætter skub i udviklingen af klimavenlige køretøjer.

Dansk infrastruktur halter

Erik Østergaard anser det for en forudsætning for at opnå de fulde fordele af lastbiler med mindre emissioner, at der er en infrastruktur på plads til at levere renere brændstof, og det kniber det med i Danmark, mener han:

- Der findes dårligt nok infrastruktur til andet end traditionelle diesellastbiler, og der udbydes af samme grund nærmest ikke andre typer biler på det danske marked. I dag er det således ikke en realistisk mulighed for en dansk vognmand at købe andet end en diesellastbil. De nye CO2 standarder vil selvfølgelig gøre disse diesellastbiler renere også, men der skal gøres en indsats på alle fronter for at opnå alle fordelene.

Større effektivitet i Skandinavien

Samtidig peger DTL på, at kravene alene omfatter to- og treakslede biler og ikke som minimum fire-og evt. femakslede, og at godsvægten stopper ved 26,5 ton. Lastbiler i Danmark og de skandinaviske lande kører som bekendt op til 40 ton eller mere.

-Det er helt afgørende at få et realistisk grundlag for vurderingen af udledningen af CO2, og det gøres ikke med urealistisk lav godsvægt, fastslår Erik Østergaard, og fortsætter:

- Det er i det hele taget vigtigt, at EU-regulering og krav tager højde for udviklingen i branchen i forhold til stadig længere og bredere biler og anhængere, stadig større vægt, modulvogntog, mv, der skaber større effektivitet pr. transporteret ton.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094