23948sdkhjf

Flyvbjerg: Unikt sammenhold på Aarhus havn

Havnedirektøren glæder sig til at byde Royal Arctic Line velkommen.

I en nytårshilsen takker Jakob Flyvbjerg Christensen, havnedirektør i Aarhus Havn, en række kunder og samarbejdspartnere for året, der gik, og spejder frem mod det nye i sin nytårs-leder under overskriften ”Ukiortaami pilluaritsi” – grønlandsk for ”godt nytår”:

”Givet er det, at ingen kunder er mere velkomne hos Aarhus Havn end andre. Alligevel betragter jeg 2019 som et særligt år, idet vi forventer at kunne byde velkommen til det grønlandske rederi Royal Arctic Line. Vi har og har haft et rigtig godt samarbejde med både rederiet og det officielle Grønland. Et samarbejde, der har været præget af seriøsitet og ærlighed. Tak for det.

Også vores eksisterende kunder har jeg lyst til at nævne. Jeg synes, det forgangne år har tydeliggjort et unikt sammenhold på Aarhus havn. Da et erhvervsaktivt havneareal pludselig kom under lup, og nogen så et potentielt areal til et renseanlæg, trak vi sammen og støttede op om både de truede virksomheder og vores fælles havn. Det er afgørende, at vi fortsætter dette sammenhold i 2019. Der kommer nye situationer, hvor det er vigtigt at gøre sin stemme hørbar – også når man er ”for” nye tiltag. Jeg tænker bl.a. på Yderhavnen. På forhånd tak.

Det bliver spændende i 2019, om vi får en ny Havnelov, der giver os nye rammer at arbejde under og forhåbentlig nogle retfærdige vilkår i forhold til vores konkurrenter nord og syd for grænsen. Et udvalg er kommet med en anbefaling. Noget af det ser udfordrende ud for Aarhus Havn. Men jeg håber på lydhørhed hos politikerne, så den endelige lovgivning falder anderledes ud. Jeg kvitterer på forhånd med en tak.

Tankevækkende er det for mange af os i den maritime sektor, at to havne på Jyllands østkyst blev sendt til tælling sidste år. Kolding havn og Vejle havn må tilsyneladende vige pladsen for bymæssig brug og bebyggelse. Jeg har tidligere argumenteret for, at der vil ske en strukturudvikling blandt havnene i Danmark. Nøjagtigt som det er sket i dansk landbrug – færre, men større enheder. Men det er alligevel barskt at se kollegaer stå i den situation. Som Danmarks største erhvervshavn kan Aarhus Havn ikke være truet, men vi har behov for styrke og politisk opbakning, hvis vi skal konkurrere internationalt og fortsat sikre dansk erhvervsliv optimale transportmuligheder til og fra Danmark. Ikke et ord om en Marselistunnel her, men jeg takker vores nationale og lokale politikere på forhånd.

Nye tiltag på havnen er blandt vores daglige opgaver. Vi får ny færgeterminal i 2020, og derfor skal vi bruge 2019 på en opgradering af Østhavnsvej. Vi har inddraget vores kunder i den proces. Mange tak for jeres engagement og konstruktive tilgang.

Yderhavnen er ved at blive miljøundersøgt, og det vil stå på - også på den anden side af 2019, og samtidig vil debatten fortsætte. Men vi er utrættelige og vil gøre alt for at sikre både Aarhus Havns og havnevirksomhedernes fremtidige muligheder i Aarhus. Hver gang vi overbeviser bare én enkelt person om nødvendigheden af Yderhavnen, vil der lyde en stille tak.

Tak skal også lyde til alle de virksomheder – eksisterende kunder og nye potentielle kunder – der viser interesse for at udvide eller etablere deres virksomheder på Aarhus havn.

Året, der er gået, bød på en ny Omniterminal og på igangsætning af byggeriet af en ny færgeterminal. Begge projekter holder sig inden for både de økonomiske og tidsmæssige rammer, der blev tegnet fra begyndelsen. Tak til alle – både interne og eksterne, der har bygget Omniterminal og til dem, der nu bygger færgeterminal.

Rigtig godt nytår til alle kunder og samarbejdspartnere – og tak for året, der gik."

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126